AutoSportBeurs
rijp voor expansie
Tevreden kon de Stichting Autosportbeurs terugkijken op
de Autosportbeurs 2009. Met een bezoekersaantal wat, verdeeld
over het hele weekeinde, uitkwam op 2000 was de minder bezochte
zaterdag gauw vergeten. Hiermee lopen we misschien wat op de
feiten vooruit maar lijkt het erop dat er een goede basis gelegd
is om de beurs in de toekomst opnieuw in de agenda op te nemen.
Het was een drukte van belang afgelopen zaterdag om alles voor
13.00 allemaal opgebouwd te krijgen in het Autotron te Rosmalen
om de Autosportbeurs editie 1 om 14.00 uur van start te laten
gaan. Een lange file op de A2 zorgde ervoor dat de wat later
vertrokken deelnemers op de valreep binnen kwamen en zo was
de volledige 6000 vierkante meter beursruimte precies op tijd
gevuld. Zodoende kreeg iedereen de gelegenheid de beurs op eigen
gelegenheid te verkennen en de eerste indruk was positief. Bijna
alle facetten van de Nederlandse autosport kwamen aan bod. Alleen
de rallysport bleef redelijk achter wat we ook op de Racing-Expo
zagen. Als belangrijke factor kunnen we wel aangeven dat de
start van het rallyseizoen ook in dit weekeinde viel. Voor ons
als autocrossers waren er genoeg bekende gezichten onder de
standhouders te vinden. JT Mobiele inbouw, Postma Autosport,
Snippe Autosportaccesoires, Remola Autosport, RTS Holland, Guus
de Koster Race Hardware, MFrame, Van der Valk autosportbanden
en EDG techniek waren allemaal present om hun artikelen onder
de aandacht te brengen. Ook hadden we zelf een standruimte aangeboden
gekregen die we samen met Start Autosportmagazine netjes opgevuld
hadden. Paul Peters stelde de hagelnieuwe sprinter van John
Lagodny beschikbaar om als paradepaardje neer te zetten in onze
stand. Start Autosportmagazine bracht een door Bas Koeten Racing
gesponsorde Saker mee die in de kleuren van de Nederlandse vlag
gespoten was. Kortom de autocrossliefhebber kon zijn hart ophalen.
Maar zoals de naam al deed vermoeden kwam de autosport in zijn
algeheel aan bod. Het aanbod van de imposante Saker serie was
groot te noemen. In totaal telden we zeker 4 van deze nog steeds
imposante bolides. Intraxx bracht een prachtige DSC Porsche
mee die voorzien was van de nieuwste technische snufjes van
het Brabantse bedrijf. De rallyracing kwam ook aan bod met de
indrukwekkende Ford van de Belg Jos Sterkens. Wim Moonen bracht
zijn Camso V8 mee en hoefde hierdoor alleen maar de straat over
te steken en speelde zo een statische thuiswedstrijd. Ook de
truckpullers waren present en de ovalracers zagen we ook opgesteld
staan met hun fraai gespoten carrosserieÏn. En het Dakar paviljoen
met trucks en Jeep-achtige trok ook veel aandacht naar zich
toe.
Op autocrossgebied was het vooral voor ons genieten. De prachtige
EK sprinter van John Lagodny trok enorm veel bekijks. De nieuwe
motor die achterin te vinden was wilde iedereen zien en voelen.
De door Emming getunede en gebouwde motor bleek ineens geen
Volvo te zijn maar een Ford Duratec van 1600cc. Team Berendsen
toonde hun frisse licht oranje sprinter en Hakvoort liet de
duo ROC sprinter zien. Er wordt dan ook gefluisterd dat deze
sprinter wel eens voorzien kan worden van een kenteken.
John Verberk parkeerde zijn beide sprinters in de hoek van de
beurs naast de Subaru van Frank Schoenmakers. Kees Damen showde
de ex-Ford van Dinant Nieuwkoop en junior Kevin van Beek blijkt
toch gewoon in de Swift van start te gaan. Rick van Herwijnen
liet de Peugeot zien en gaf aan volgende week in Langeveen aan
de start te willen verschijnen.
Rob van Kuringe keert weer terug met zijn kever. De 4x4 sprinter
van Dirk van Dijk is voorzien van nieuw stickerwerk en oogt
frisser dan een jaar geleden.
Verder was er een groot aanbod aan buggy's te zien die al voorzien
zijn van een kenteken en die in de toekomst ook voor een Dakar
rally ingezet kunnen worden. Hiervoor zagen we een buizenframe
buggy die uitgevoerd was met een extra rolbeugel om aan de veiligheidseisen
hiervoor te voldoen.
Het BSAC was ook present om de laatste vragen te beantwoorden
over het technisch reglement en de inschrijvingen voor het NK.
Verder was aan de kinderen gedacht met een speciaal ingerichte
hoek waar de ACNL kleurplaten in trek waren. De verkiezingen
waarvoor gestemd kon worden kwamen tot een hoogtepunt op zaterdagavond
en hieruit bleek dat Edwin Tolkamp coureur van het jaar is geworden.
Ton van Leeuwen werd rookie of the year en de Rang-Pang werd
verkozen tot NK-organisator van het jaar.
Na 2 dagen beurs werd alles weer ingeladen en kan iedereen zich
gaan storten op de actieve start van het seizoen voor zover
die niet al heeft plaats gevonden.