..

 

AutoSportBeurs rijp voor expansie

Tevreden kon de Stichting Autosportbeurs terugkijken op de Autosportbeurs 2009. Met een bezoekersaantal wat, verdeeld over het hele weekeinde, uitkwam op 2000 was de minder bezochte zaterdag gauw vergeten. Hiermee lopen we misschien wat op de feiten vooruit maar lijkt het erop dat er een goede basis gelegd is om de beurs in de toekomst opnieuw in de agenda op te nemen.

Het was een drukte van belang afgelopen zaterdag om alles voor 13.00 allemaal opgebouwd te krijgen in het Autotron te Rosmalen om de Autosportbeurs editie 1 om 14.00 uur van start te laten gaan. Een lange file op de A2 zorgde ervoor dat de wat later vertrokken deelnemers op de valreep binnen kwamen en zo was de volledige 6000 vierkante meter beursruimte precies op tijd gevuld. Zodoende kreeg iedereen de gelegenheid de beurs op eigen gelegenheid te verkennen en de eerste indruk was positief. Bijna alle facetten van de Nederlandse autosport kwamen aan bod. Alleen de rallysport bleef redelijk achter wat we ook op de Racing-Expo zagen. Als belangrijke factor kunnen we wel aangeven dat de start van het rallyseizoen ook in dit weekeinde viel. Voor ons als autocrossers waren er genoeg bekende gezichten onder de standhouders te vinden. JT Mobiele inbouw, Postma Autosport, Snippe Autosportaccesoires, Remola Autosport, RTS Holland, Guus de Koster Race Hardware, MFrame, Van der Valk autosportbanden en EDG techniek waren allemaal present om hun artikelen onder de aandacht te brengen. Ook hadden we zelf een standruimte aangeboden gekregen die we samen met Start Autosportmagazine netjes opgevuld hadden. Paul Peters stelde de hagelnieuwe sprinter van John Lagodny beschikbaar om als paradepaardje neer te zetten in onze stand. Start Autosportmagazine bracht een door Bas Koeten Racing gesponsorde Saker mee die in de kleuren van de Nederlandse vlag gespoten was. Kortom de autocrossliefhebber kon zijn hart ophalen.

Maar zoals de naam al deed vermoeden kwam de autosport in zijn algeheel aan bod. Het aanbod van de imposante Saker serie was groot te noemen. In totaal telden we zeker 4 van deze nog steeds imposante bolides. Intraxx bracht een prachtige DSC Porsche mee die voorzien was van de nieuwste technische snufjes van het Brabantse bedrijf. De rallyracing kwam ook aan bod met de indrukwekkende Ford van de Belg Jos Sterkens. Wim Moonen bracht zijn Camso V8 mee en hoefde hierdoor alleen maar de straat over te steken en speelde zo een statische thuiswedstrijd. Ook de truckpullers waren present en de ovalracers zagen we ook opgesteld staan met hun fraai gespoten carrosserieÏn. En het Dakar paviljoen met trucks en Jeep-achtige trok ook veel aandacht naar zich toe.

Op autocrossgebied was het vooral voor ons genieten. De prachtige EK sprinter van John Lagodny trok enorm veel bekijks. De nieuwe motor die achterin te vinden was wilde iedereen zien en voelen. De door Emming getunede en gebouwde motor bleek ineens geen Volvo te zijn maar een Ford Duratec van 1600cc. Team Berendsen toonde hun frisse licht oranje sprinter en Hakvoort liet de duo ROC sprinter zien. Er wordt dan ook gefluisterd dat deze sprinter wel eens voorzien kan worden van een kenteken.

John Verberk parkeerde zijn beide sprinters in de hoek van de beurs naast de Subaru van Frank Schoenmakers. Kees Damen showde de ex-Ford van Dinant Nieuwkoop en junior Kevin van Beek blijkt toch gewoon in de Swift van start te gaan. Rick van Herwijnen liet de Peugeot zien en gaf aan volgende week in Langeveen aan de start te willen verschijnen.

Rob van Kuringe keert weer terug met zijn kever. De 4x4 sprinter van Dirk van Dijk is voorzien van nieuw stickerwerk en oogt frisser dan een jaar geleden.

Verder was er een groot aanbod aan buggy's te zien die al voorzien zijn van een kenteken en die in de toekomst ook voor een Dakar rally ingezet kunnen worden. Hiervoor zagen we een buizenframe buggy die uitgevoerd was met een extra rolbeugel om aan de veiligheidseisen hiervoor te voldoen.
Het BSAC was ook present om de laatste vragen te beantwoorden over het technisch reglement en de inschrijvingen voor het NK.

Verder was aan de kinderen gedacht met een speciaal ingerichte hoek waar de ACNL kleurplaten in trek waren. De verkiezingen waarvoor gestemd kon worden kwamen tot een hoogtepunt op zaterdagavond en hieruit bleek dat Edwin Tolkamp coureur van het jaar is geworden. Ton van Leeuwen werd rookie of the year en de Rang-Pang werd verkozen tot NK-organisator van het jaar.

Na 2 dagen beurs werd alles weer ingeladen en kan iedereen zich gaan storten op de actieve start van het seizoen voor zover die niet al heeft plaats gevonden.

geplaatst: 23-3-2009.