Fast
& Speed Desert buggy:
Hollands vernuft
Door www.rtldakar.nl
De Dakar rijden is al een uitdaging op zich, de rally der rally's
bedwingen met een achterwielaangedreven buggy is de overtreffende
trap. Het Nederlandse bedrijf Fast & Speed heeft een creatie
ontwikkeld die de woestijn prima aan kan. Het Duitse duo Matthias
Kahle en Thomas Schuenemann brengt het eigenwijze Hollandse
rallywapen als 15e naar Buenos Aires.
Johnny Hakvoort, directeur van Fast & Speed, was ooit de
beste autocrosser van Europa en zet zijn ervaring al jarenlang
om in winnende crossauto's. Die achtergrond kwam zeer van pas
kwam bij het ontwikkelen van de Dakar buggy. "Een woestijnbuggy
is net een crossauto, die onder het kopieerapparaat is vergroot",
grapt de techneut uit het Gelderse Ulft. "Niet helemaal
natuurlijk, maar er zijn raakvlakken: de wielophanging is vergelijkbaar,
voldoende motorvermogen, veerweg en grip zijn een must."
Gewichtsvoordeel
In 2003 start de Nederlandse buggy voor het eerst in
de Dakar: onder een kunststof carrosserie gaat een licht stalen
buizenframe schuil, terwijl een Honda V6 met ruim 300 pk de
achterwielen aandrijft. Vooral het gewichtsvoordeel van 500
kg ten opzichte van de 4WD-concurrentie maakt de auto competitief.
Klassement
De Nederlandse creatie is in staat om het de fabrieksteam
knap lastig te maken. In 2004 eindigt de Fast & Speed buggy
als 9de, het jaar erna zelfs als 8ste. In Le Dakar 2009 wint
de Gelderse creatie opnieuw het klassement voor achterwielaangedreven
auto's.