|
|
28
april 2007
- 1e wedstrijd
Openingswedstrijd
VeKa NK autocross te Haarle
Het lijkt wel of de winterstop niet zo lang heeft geduurd als
de voorgaande jaren! Het kan natuurlijk zo zijn dat we het drukker
hebben gehad deze winter dan anders. (met dank aan AutoCrossNederland.nl)
En als je het druk hebt gaat de tijd lekker snel voorbij. Gelukkig
maar want dan is de eerste grote wedstrijd ook snel aan de beurt.
Normaal kun je de route naar een NK cross dromen. Deze keer niet
want we gingen nieuwe werelden ontdekken op zoek naar Haarle.
Gelukkig bestaan er al jaren postcodes anders hadden we een moeilijke
keuze gehad daar er 2 van deze plaatsnamen in Nederland zijn.
Hemelsbreed liggen deze plaatsen niet zo heel ver uit elkaar dus
zou het leed te overzien zijn geweest. Haarle waar we naar toe
op weg gingen hoort bij de gemeente Hellendoorn dus hadden we
een aardige richtlijn. Wie is er als kind niet in het bijbehorende
pretpark geweest? Nu hadden we als autocross liefhebbers ons eigen
pretpark in Haarle. De rijders die al wat langer meerijden zoals
een Erik Pijnenburg of Erik Ankersmit hebben misschien al wel
vaker een NK in Haarle gereden. We moeten er ver voor terug in
de tijd gaan maar in de NK historie komen we Haarle tegen in 1985
en 1996. Voor de meeste NK deelnemers dus een eerste kennismaking
met het zand daar in Haarle. Tijdens een club wedstrijd zullen
er ongetwijfeld al veel meer NK deelnemers kennis gemaakt hebben
met dit zand. Per slot van rekening wordt er aan de Molenweg al
meer dan 20 jaar gecrosst. In de prachtige Overijsselse omgeving,
aan de westkant van de Sallandse heuvelrug, maakten wij dus voor
het eerst kennis met de prachtig aangelegde zandbaan. Compleet
met een snelle chicane en wat kleine hoogteverschillen lag er
een uitdagende baan op de 215 rijders te wachten.
Het is pas een goede maand lente en de temperaturen bereiken al
zomerse temperaturen. Korte broek aan en zonnebrand mee was het
motto voor vandaag.
We zijn, door de vele websites die tegenwoordig veel aandacht
schenken aan de Nederlandse autocross, alweer erg verwend met
mooie plaatjes en verhalen van het preseizoen. Maar om alles weer
in het echt te mogen aanschouwen blijft natuurlijk het allermooiste.
Gelukkig was het dus weer zover op deze prachtige zaterdag. Vooral
naar alle wagens in de toerwagen klasse hebben we uitgekeken.
Als we de crossip verhalen op onze site mochten geloven zou de
ene Porsche de andere weer moeten overtreffen. Zien is geloven
en dat bleek gedeeltelijk tijdens onze wandeling door het rennerskwartier.
Helaas voor de Porsche liefhebbers was nog maar 1 van deze snelle
Duitse auto's gereed namelijk die van Toon Kooremans.
Viel vorig jaar de mooie racetrailer van Jemke Veenstra op nu
was het de racetrailer van Postma Racing die in het oog sprong.
Een prachtig staaltje vakwerk hebben de broers Klaas en Rients
afgeleverd gedurende de wintermaanden.
Het BSAC heeft de afgelopen wintermaanden weer koortsachtig overleg
gevoerd met de VeKa Group uit Werkendam. En ook dit jaar hebben
ze de TV uitzendingen weer voor elkaar weten te boksen. Na de
tijdtrainingen van de Formule 1 volgen de uitzendingen van RTL
Rallyreport waarin maar liefst 10 minuten aan elke NK wedstrijd
zal worden besteed. Reden te meer dus om alle auto's er nog meer
te laten blinken dan de voorgaande jaren.
MAC Haarle staat onder leiding van Joop Cents die weer de vader
is van standaardklasse rijder Peter Cents. De afgelopen weken
zijn dan ook erg druk geweest voor Joop. Dat niet alleen de voorzitter
het druk heeft gehad de afgelopen tijd bleek wel uit de prachtige
zandbaan die door de organisatie was neergelegd. Met alles erop
en eraan, waaronder een heuse tribune, konden ze trots zijn op
hun prestatie.
Door het enorme deelnemersaantal het afgelopen jaar, wat in combinatie
met de baan preparaties nog wel eens tot veel tijdverlies leidde,
heeft het BSAC dit jaar in overleg een aantal maatregelen genomen.
Zo kan alleen nog maar voor het de complete NK cyclus worden ingeschreven.
Naar nu blijkt is dit meer een financiele meevaller geworden voor
het BSAC daar er in totaal 261 deelnemers hebben ingeschreven.
Het zal een utopie zijn dat deze allemaal tegelijk aan een NK
gaan deelnemen. Maar het kan natuurlijk wel.
Het minimum aantal deelnemers per klasse diende voor de sluitingsdatum
van het NK 15 te zijn. Gelukkig is dit voor elke klasse gelukt
zodat er weer in 7 klassen een titel te verdelen is.
Als tijdens een NK cross minder dan 8 deelnemers zich hebben aangemeld
zal er alleen geen finale meer verreden worden. De eindklassering
zal dan worden opgemaakt uit de behaalde punten in de 3 manches.
Bij minder dan in totaal 30 deelnemers per klasse zal er dit jaar
geen kleine finale meer verreden worden. Wel blijft de regel gehandhaafd
dat er bij meer dan 20 deelnemers gewoon 15 in de finale zullen
starten.
Laten we hopen dat de gewijzigde regels het doel bereiken.
Juniorklasse
In het rennerskwartier kwamen we bij de junioren een
aantal prachtige nieuwe auto's tegen. Een van de mooiste kwam
hierbij op naam van Thij Twaalfhoven. De oude zeer herkenbare
Peugeot 205 is dit jaar ingeruild voor een mooie grijze Peugeot
106. Tieske zoals de bijnaam van Twaalfhoven luidt had na afloop
van de finale een behoorlijk gedeukte 106 in het rennerskwartier
staan. Maar ons werd beloofd dat er over 2 weken bij de NK in
Aalten weer een strakke auto staat.
De eerste overwinning van de dag ging naar junior Mikel Poen met
het oudste type VW Golf. Hiermee was de kop voor 2007 er dan ook
af. Gezien het grote aantal deelnemers, zowel mannelijk als vrouwelijk,
konden we ons na de manches gaan opmaken voor de eerste kleine
finale van de dag. De prefinale werd een prooi voor Raymond Reints
die ruim voor Peter Haagsma eindigde. Op de 3e plaats van deze
kleine finale vonden we de snelle Peugeot terug van Miranda Verhees.
In de vice-kampioensauto van haar oudere zus Mariska behaalde
zij als 3e ook gewoon de finale.
De start van de finale was daverend te noemen met de kopstart
de Suzuki Swift van Remco Reints. Deze positie kwam geen enkel
moment meer in gevaar daar oud Nederlands kampioen Marcel Reints
in de eerste bocht de auto bijna op de zijkant legde. Heersend
junior kampioen Daniel de Bone liet ook weer zien dat hij titel
aspiraties heeft. De rode 205 kon hij alleen in deze finale niet
geheel onder controle houden. Al met al resulteerde dit toch nog
in een knappe 4e plaats. Prachtige overwinning voor Remco Reints
die op de zeer zware zandbaan een hele sterke en vooral snelle
indruk heeft gemaakt.
Na de finales worden alle auto's in het parc-ferme gezet waarna
er eventuele herkeuringen plaats kunnen vinden. Na de herkeuring
werd winnaar Remco Reints gediskwalificeerd. Naar verluid door
een illegale ontsteking die niet standaard op de Swift thuis hoort.
Door de TC is dit niet officieel naar buiten gebracht dus kan
het onwaar zijn. Al met al dus geen officiÏle winnaar bij de junioren
want na een diskwalificatie door een nakeuring schuift er niemand
door.
Standaardklasse
Er waren weer heel wat nieuwe auto's te bewonderen in
deze voor iedereen zo herkenbare klasse. Vooral de Toyota MR2
van Peter Lensink en de Opel Astra van Peter Cents vielen op.
Ook zagen we Danny Reinders weer terug op de baan met een prachtige
geprepareerde blauwe CitroÏn.
In de 3 manches liet de gevestigde orde zien toch weer over het
snelste materiaal te beschikken. Zo plaatste de top 4 van vorig
jaar zich weer moeiteloos voor de finale. De kleine finale kende
een vreemd verloop. De gele Fiat Ritmo TC van Rene Snippe werd
door Robert Herrewijn over de kop gedrukt. Dit leverde de Opel
rijder diskwalificatie op. De herstart van deze kleine finale
leverde en een hertstart op de baan op waarna de witte Opel Kadett
van Pascal Paling de finale als 13e rijder kon begroetten. Hij
kreeg gezelschap van de thuisrijders Rick en Dennis Mollink.
De finale van de standaard rijders kende een redelijk vertrouwd
beeld. Vorig jaar bleek Ronnie Vetketel zijn startsnelheid op
de zandbanen onovertroffen. Ook dit jaar stond er in Haarle geen
maat op zijn starts. De koppositie in de eerste bocht was dus
voor de oranje MR2. Voor titelverdediger Patrick Spies werd weinig
ruimte gelaten in de eerste bocht. Twee derde van het veld reed
inmiddels voor hem dus werd aan een magistrale inhaalrace begonnen.
Deze resulteerde na 2 ronden al in een 2e plaats vlak achter de
tot dan toe oppermachtige Vetketel. Zoals ook vorig jaar al bleek
laat een opgejaagde Vetketel nog wel eens een steekje vallen.
Zo ook nu weer. Druk in zijn spiegels kijkend werd Vetketel verrast
door Spies en was hij de koppositie kwijt. Door een harde koprol
in bocht 2 was er een code rood situatie ontstaan en volgde een
herstart op de baan.
Hierin was het weer Ronnie Vetketel die zijn startsnelheid liet
gelden. Spies probeerde een verrassingsaanval maar belandde hierdoor
teveel aan de buitenzijde van de bocht. Stadman zag hierdoor een
wel heel groot gat, wat achteraf toch iets kleiner bleek te zijn,
en botste redelijk hard in de linker deur van Spies. Dit leverde
heel veel verlies op wat de regerend kampioen niet meer goed wist
te maken. Hierdoor was slechts een 8e plaats voor Patrick Spies
weggelegd. Ronnie Vetketel kreeg van dit hele voorval niets mee
en kon aan het uitbouwen van zijn voorsprong gaan werken. Dat
deed hij dan ook en was de ruime overwinning van Vetketel een
feit. Fel was de strijd achter hem die ging tussen Hendrik Stadman
en Emil Glas. Glas kon echter nooit een gerichte aanval uitvoeren
op Stadman dus waren ook deze plaatsen bekend.
De eerste en meeste punten werden dus door Ronnie Vetketel behaald
wat hem ook nu weer tot een voorname titel kandidaat maakt.
Tijdens de nakeuring van de standaardklasse is besloten de auto's
van Vetketel en Stadman aan een technische nacontrole te onderwerpen.
Hier kan de uitslag dus ook nog veranderd gaan worden.
Toerwagenklasse
Opvallend was de deelname van de eerste diesel tijdens
een NK evenement. John van der Maas had de beschikking over een
Seat Ibiza met daarin een Cupra TDI motor. Met weinig vermogen
en een mega koppel werd de strijd met de gevestigde benzine orde
aangegaan. De strijd was erg kort doordat de turbo wel erg snel
de geest gaf. Toch was er hoop in het diesel kamp daar de start
wel erg goed is geweest.
Rob van Kuringe en Marcel Ottink zijn nog niet zover dan hun auto's
klaar zijn en waren dus de groet afwezigen. Nico Breederland reed
ook niet en heeft dit jaar besloten het besturen van de Swift
aan zijn broer Peter over te laten.
Met te weinig deelnemers voor een kleine finale konden we na de
manches dus nog maar genieten van een finale met 10 deelnemers.
Hierin waren wel alle (aanwezige) grote namen vertegenwoordigd.
Het snelst bij de eerste bocht was de Porsche bestuurd door Toon
Kooremans. Helaas duurde zijn droomdebuut maar 1 volle ronde.
Frederik Veldhuizen plaatste zijn Honda Civic wel erg ongelukkig
tegen de achterzijde van de Porsche aan. Hierdoor draaide de Porsche
rondom zijn as en leverde dit de zwarte vlag op voor Veldhuizen.
De winst in de finale zag Veldhuizen dus als sneeuw voor de zon
verdwijnen.
Hierdoor kreeg huidig kampioen Marco Tuchter de overwinning in
de schoot geworpen. In de finale was hij net niet opgewassen tegen
de S2000 kracht van Veldhuizen. Uiteraard had Tuchter liever op
eigen kracht gewonnen maar kon niet ontkennen toch wel blij te
zien met het maximum aantal punten. Rene van Vliet reed de eerste
2 manches erg onopvallend rond en plaatste in de 3e manche helaas
pas de juiste banden. Die bevielen dus ook in de finale zaten
deze onder de Subaru geschroefd. Dit bleek de juiste keuze te
zijn met een keurige 2e plaats tot gevolg. Anton Roor heeft de
voormalig kampioens Astra van Andre Verweij overgenomen. In de
manches liet hij zien hoe hij in korte tijd de Astra goed onder
controle heeft gekregen. Een wat mindere start (door problemen
met de koppeling) wierp hem wat terug in de zware strijd wat uiteindelijk
toch nog de 3e plaats opleverde. De ongelukkige Toon Kooremans
eindigde ondanks zijn incident met Velhuizen in de eerste ronde
nog op een 6e plaats.
Keverklasse
Door de nieuwe regelgeving dit seizoen waren er net te
weinig deelnemers om een kleine finale te mogen rijden. Zodoende
waren de 15 finalisten dus direct bekend. Hiervan was Lammert
Brink een van de voornaamste kandidaten om de meeste punten mee
naar huis te nemen. In de voorronden was hij een van de smaakmakers
samen met oud-kampioenen Johan Zomer en Arjan Stokkink.
Goed om te zien was de terugkeer van Jasper Pouw. Na zijn zware
crash tijdens het NK in Lochem 2006 hebben we de inwoner van Kortenhoef
weinig meer in actie gezien.
Belg Sooi Ermens stond aan de start met een nieuwe Honda motor
maar kende hier geen geluk mee. Na een goede start in de 2e manche
leek de motor het goed te doen. Helaas voor hem bleek dit van
korte duur te zijn en moest hij opgeven met motorschade. Zo schakelde
een belangrijke titelkandidaat zich voor deze wedstrijd uit.
Lammert Brink had zijn zenuwen het beste onder controle en viel
met zijn snelle Opel motor in het startlicht van de finale. Van
zijn super start heeft hij maar een paar ronden kunnen genieten
daar hij gedurende de finale redelijk ver naar achter is geschoven.
Jemke Veenstra ging hard over de kop in bocht 2 maar de autohandelaar
uit Veenwoude had geluk dat de auto op zijn wielen terecht kwam
en kon zo op gepaste afstand toch zijn weg vervolgen.
Arjan Stokkink heeft hier allemaal niets van mee gekregen. Zeer
gedecideerd reed hij weg van iedereen en zo kwam het maximum aantal
punten bij hem terecht. Marco Raben en Johan Zomer completeerden
het podium.
Sprint 1600
Te weinig sprint 1600 deelnemers voor een kleine finale
maar wel weer teveel (gelukkig) om 1 manche te laten deelnemen.
Met 3 nationaliteiten is deze klasse in internationaal opzicht
de meest tot de verbeelding sprekende. Uit Belgie neemt voor het
eerst dit jaar de EP legende Peter Timmermans deel. Met de snelle
Honda motor liet hij in het verleden zien tot de snelste te behoren.
In de eerste manche liet Timmermans geen overtuigende indruk achter.
In de 2 manches daarna wel. Met 2 overwinningen was bij zijn NK
debuut de pole voor hem. Luxemburger John Lagodny was ook weer
van de partij. De door Peters Autosport ondersteunde Suzuki rijder
was ook snel. Met het nieuw bedachte 2 motorige Suzuki 750 concept
liet hij ook een sterke indruk achter op het zware Haarlese zand.
Na Timmermans mocht hij als 2e kiezen en zo gaven de 2 buitenlanders
de toon aan in de Sprint 1600 klasse.
Op de geegaliseerde baan trok Lagodny de start naar zich toe,
al was het John van der Coelen die het direct aan de buitenzijde
probeerde. Door de enorme hoge bocht snelheid van van der Coelen
helde de sprinter licht over wat hem de nodige plaatsen kostte.
Hierdoor kreeg Peter Timmermans direct de 2e plaats in handen
die hij niet meer afstond. Op Lagodny stond in deze finale geen
maat. Vrij zicht en een redelijk vlakke baan speelden in zijn
voordeel en zo was er een maximum attack vanuit Luxemburg. Peter
Timmermans zorgde ervoor dat de eerste Nederlander pas op plaats
3 eindigde. De strijd om deze plaats was hevig, heftig en enorm
fair. Edwin Tolkamp en Roland Dekkers maakten er een prachtig
schouwspel van. Tolle hield het gat telkens mooi dicht zodat Dekkers
geen kans had. Dekkers probeerde het links, rechts, vol gas buiten
om maar niets hielp. Net geen podium dus voor de snelle Dekkers
uit Geesteren. De laatste podiumplaats ging naar Aalten en was
dus voor Edwin Tolkamp.
Sprint 2000
In de kleine finale zaten een aantal rijders die tot
de absolute top behoorden in 2006. Willem Snijder, huidig kampioen,
en Bennie Fielt zijn nu niet degene die je verwacht in deze kleine
finale. Helaas voor hen beide was dit een feit en na deze kleine
finale konden ze dan ook gaan inpakken. Tegen nieuwkomer Tino
van Dijk, die rijdt in het 2006 frame van Ronald Groot, was niemand
bestand. Bandi Peters van het Praxis team kwam nog redelijk in
de buurt en klasseerde zich als 2e dus kon ook hij naar de finale.
Uit Vlissingen eindigde de volslagen onbekende Leonard van de
Ven op de 3e plaats. Hij werd dus als laatste aan de finale toegevoegd.
Hebben we hier misschien te maken met de revelatie van het seizoen
2007? Vorig jaar hadden we Will-Jan Verhoeven die heel verrassend
reed. Tino van Dijk heeft niet kunnen genieten van zijn overwinning
in de kleine finale. Na de finish leek het of er iets afbrak bij
de debutant. Hierdoor hapte de auto in het zand en was een harde
koprol het gevolg. Met deze koprol vond Tino zijn Waterloo in
de kleine finale en werd hij slechts 15e.
VeKa man Peter Versluis liet in de manches zien de te kloppen
man te zijn. Met 2 overwinningen en een 6e plaats was er niemand
met meer punten dan hem. Pole dus en gezien de enorme startsnelheid
van de F&S Honda combinatie was er een flinke basis om tot
een eventuele overwinning te komen.
Alle 2000cc kanonnen stormden op de eerste bocht af en het kon
niet goed gaan. Dat bleek ook wel want Roel Brussen, Eimert de
Groot en Pierre Blok toucheerden elkaar hard. Resultaat hiervan
was dat Roel Brussen in de greppel belandde, Eimert de Groot een
soort sneeuwschuiver had en Pierre Blok een kapotte stuurstang.
Peter Versluis had zich inmiddels al uit de voeten gemaakt en
had al een ruime voorsprong te pakken. Denny Verberk maakte na
een 3-tal ronden een enorme koprol wat een rode vlag situatie
opleverde.
Een herstart met nog maar 10 deelnemers over was het gevolg. Ook
nu was het weer Peter Versluis die de Honda flink de sporen gaf.
Wat ze gevonden hebben in deze motor is voor de concurrentie nog
onbekend. Dat ze er niet zomaar aan voorbij rijden is inmiddels
wel bekend. Onbedreigd stevende de Werkendammer op de overwinning
af. Ronald Akkermans sloop in de schaduw van Versluis naar de
2e plaats en duldde op zijn beurt Sjaak Wismans niet in zijn buurt.
Patrick Cleys, de snelle Belg, probeerde het continu aan de buitenzijde
bij Wismans. Deze moeilijke lijn aan de buitenzijde bleek toch
minder effectief dan de langzamere binnenbochten van Wismans.
Zo viel Cleys dus net naast het podium.
Superklasse
Huib Versluis zijn nieuwe project is nog niet klaar.
Vanwege deze vertraging heeft hij de auto van Olaf van Mondfrans
geleend. Met deze 2WD 2000cc auto hoopte hij kostbare punten mee
te kunnen nemen naar Nederhorst den Berg.
Van de 10 rijders in de finale was Versluis dan ook de enige waarbij
minder dan 4 wielen werden aangedreven. Dit resulteerde toch nog
in een zwaar bevochten 7e plaats. Glenn van Rosmalen heeft nog
wat motorische problemen. Te weinig cilinderdruk zorgde ervoor
dat de regerend kampioen slecht begon met een 9e plaats.
Martin Kroon liet de V8 flink brullen in de finale en hij maakte
er samen met Michael Kuipers een prachtige strijd van. Hard maar
wel fair probeerde Kuipers het keer op keer. Jammer voor de Brabander
in de rood/witte Porsche maakte Kroon geen foutje. Zachtjes was
er in de een na laatste ronde nog een touche tussen beide strijders.
Kroon kon na de finishvlag opgelucht adem halen dat het Kuipers
niet gelucht was hem voorbij te steken. John Verberk kon geen
vuist maken tegen dit ontketende duo en eindige er redelijk kort
achter op de 3e plaats.
NK Aalten
Wat een prachtig begin van het NK seizoen op deze zeer
zware zandbaan. Helaas voor menig deelnemer kostte het veel motoren
en waren de overige koelproblemen niet van de lucht. De punten
zijn verdeeld en zo gaan we snel naar de volgende NK toewerken.
Deze staat als snel op het programma. Over 2 weken ligt er in
Aalten op 12 mei weer een zandbaan te wachten.
Ook hier begint het spektakel weer om 10.00 uur.
Tot autocross om met de laatste woorden van speaker Dinant Veneman
te spreken.
Tekst:
Emile Moorelisse - AutoCrossNederland.NL
Foto's: Klik hier
|
|