|
|
Flashback VEKA NK Autocross 2006
Voorafgaand aan het Nederlands Kampioenschap Autocross 2006
was er heel veel nieuws te melden over de TV rechten. Het Bestuur
Sectie Autocross (BSAC) had namelijk in de VEKA-Group uit Werkendam
een sponsor gevonden die het mogelijk maakte de 6 NK wedstrijden
van 2006 uitgezonden te krijgen bij RTL 7.
Spanning alom dus daar de ons zo geliefde sport eindelijk de aandacht
zou gaan krijgen waarvan we allemaal vonden dat die verdiend was.
Zodoende veranderde de naam NK autocross in het VEKA Nederlands
Kampioenschap autocross.
Tijdens de winterstop werden de nieuwe data en plaatsen van de
NK's weer bekend gemaakt.
6 mei Baarle Nassau (zand)
21 mei Aalten (zand)
10 juni Lochem (klei)
8 juli Visvliet (klei)
5 augustus Ruurlo (zand)
2 september Koudum (zand)
Hiermee moesten we het doen. Verrassende nieuwe naam op de kalender
was Aalten in de prachtige Achterhoek. Voor de klei rijders was
de verdeling niet om over naar huis te schrijven met een verhouding
van 2 staat tot 4.
Maar als er niet meer gegadigden zijn om een NK te organiseren
waren we allang blij met deze 6 op papier mooie wedstrijden.
|
|
|
Baarle
Nassau (ACCG)
De NK cyclus begon met heel erg treurig nieuws
daar Jeroen van de Valk korte tijd hiervoor kwam te overlijden.
Een heel erg indrukwekkende minuut stilte voorafgaand aan dit
NK 2006 luidde toch de start in van een bewogen seizoen.
De zware zandbaan lag er in ieder geval prachtig bij op deze zonovergoten
dag in het begin van mei voor maar liefst 203 deelnemers. Met
voor het eerst de juniorklasse als complete klasse aan het NK
toegevoegd. Niet meer zoals in 2005 een aantal wedstrijden door
het land heen maar gewoon met de senioren mee alle 6 de wedstrijden
op het programma.
De juniorklasse werd in 2005 gedomineerd door Marcel Reints die
dit jaar niet in het stuk voor zou komen. Mede door neven activiteiten
van het KNAF talent first programma kon hij niet aan alle wedstrijden
deelnemen. Aan de wedstrijden waaraan hij wel deelnam kon hij
ook niet meestrijden voor de medailles.
Op de zware baan van Baarle Nassau liet Daniel de Bone zien over
voldoende titel aspiraties te beschikken door de volle winst naar
zich toe te trekken voor de zeer verrassende en sterk rijdende
Mariska Verhees.
Bij de standaardklasse was ook hier al direct duidelijk dat Remon
van den Akker ook niet zonder slag of stoot opnieuw kampioen zou
gaan worden. Met alleen de 5 aanwezigheidspunten kon hij weer
terug naar Nieuwerbrug.
' Nieuwkomer' Patrick Spies reed in zijn nieuw gebouwde Opel Astra
naar de overwinning voor de fel gekleurde Toyota MR2 van Ronnie
Vetketel. In deze eerste wedstrijd werd eigenlijk direct al duidelijk
dat het kampioenschap ook tussen deze 2 zou gaan.
Na een aantal jaren een beetje dood gebloed te zijn komt de toerwagenklasse
weer helemaal tot leven. Voor aanvang van de manches leek het
wel een showroom in het rennerskwartier. Vooral de Audi A3 van
Marcel Ottink sprong in het oog. Hij kende deze wedstrijd nog
wel veel pech maar zou later in het seizoen nog veel meer pech
krijgen.
De strijd om de kop moest Ottink aan zich voorbij laten gaan en
werd uitgevochten door de oud-kampioenen Marco Tuchter, die won,
voor Rob van Kuringe.
In de keverklasse is het zoals elk jaar weer ontzettend druk.
Zo ook weer hier in Baarle Nassau. De complete top van 2005 was
ook nu weer bij machte geweest om het budget rond te krijgen en
stonden dus weer aan de start. Net als bij de toerwagens werd
in de keverklasse de dienst uitgemaakt door 2 oud-kampioenen.
Johan Zomer won voor Arjan Stokkink.
De Sprint 1600 klasse begon dit seizoen met 23 deelnemers. Verassend
daar de klasse in 2005 op sterven na dood bleek. Ook dit jaar
was de verhouding tussen de motorfiets en de automotoren redelijk
te noemen.
Als we het in de vorige 2 klassen al over oudgedienden gehad hebben
die de dienst uit maakten was het hier niet anders. John Lagodny,
de halve prof uit Luxemburg, liet alle Nederlanders de achterzijde
van de Hayabusa zien en won met grote overmacht voor thuisrijder
Frank Oomen uit het naburige Chaam.
Belg Patrick Cleys had dit jaar zijn zinnen gezet op de enige
titel die nog op zijn palmares ontbreekt. Hij begon dan ook ijzersterk
in Baarle Nassau. Na een prachtig gevecht met VeKa man Peter Versluis
wist Cleys de overwinning naar zich toe te trekken.
Opvallend was de naam van Will Jan Verhoeven in de top 5. Een
nieuwkomer in deze klasse en dan zo hoog eindigen is iemand om
in de gaten te houden dit jaar.
Ook een nieuwkomer in de Sprint 2000 klasse is oud gediende Willem
Snijder. De eerste NK cross strandde voor hem in de kleine finale.
In de superklasse stond er geen maat op Harrie van de Putten.
Met de superlichte Suzuki motorfiets met een ingenieuze turbo
constructie erop, reed hij iedereen op grote achterstand. De enige
die nog redelijk in de buurt van hem kon komen was John Verberk.
De kampioen uit de Sprint 2000 klasse maakte dit jaar de overstap
naar de 'grote' mannen. Helaas voor hem begaf de motor het in
de finale.
Hierdoor werden 'jonkies' Michael Kuipers en Glenn van Rosmalen
richting het podium gedirigeerd. |
|
|
Aalten
(SSA)
De organiserende vereniging Stichting Sportevenementen
Aalten werd van te voren geplaagd door de varkenspest en ontzettend
slecht weer. Beide plagen waren gelukkig geen reden om deze 2e
wedstrijd om het VEKA NK autocross geen doorgang te laten vinden.
Om verspreiding van het varkenspest virus tegen te gaan was de
toegang van de baan vanaf de toegangswegen voorzien van ontsmettingsdoeken.
De baan lag er super bij wat niet gezegd kon worden van het rennerskwartier.
Hier werden vele hand en spandiensten noodzakelijk om iedereen
om zijn plaats te krijgen. Ook dit lukte weer dus kon de enige
wedstrijd op zondag ook doorgang gaan vinden.
Bij de technische keuring werd er een soap opgevoerd door de keurmeesters.
Paniek alom daar er een hoop sprinter frames werden afgekeurd.
Grootste pechvogel hierin was Harrie van de Putten de fiere leider
in de Superklasse. Na het indienen van een protest werd besloten
de Superklasse later te laten starten inclusief deelname van Harrie
van de Putten.
Het protest wat Harrie van de Putten had ingediend resulteerde
later in het seizoen nog in een C.A.R. zaak. Hieraan deden ook
de 'afgekeurden' Douwe Snip, Bjorn Wichers Schreur en Thijs-Jan
Klompmaker mee. De 2 laatst genoemden werden door de C.A.R. commissie
in het gelijk gesteld daar hun Assink frames toch aan de reglementen
bleken te voldoen. Gelukkig voor het verloop van het NK zag de
commissie in deze uitslag geen reden om aan de uitslag van de
NK's te tornen.
De finale van de juniorklasse was van een super hoog en spannend
niveau. De strijd tussen Mariska Verhees en Daniel de Bone bereikte
een absolute climax daar beide kemphanen met hun Peugeot 205 door
de finale heen raasden.
In de een na laatste ronde wurmde Daniel zich langs Mariska heen.
In de laatste bocht voor de grote chicane plaatste Mariska haar
aanval. Deze leek te mislukken maar in de chicane had zij een
betere lijn dan Daniel en in de laatste meters wist ze de rode
205 alsnog te verschalken.
De standaardklasse leek een regelrechte kopie van de finale in
Baarle Nassau te worden. De werkelijkheid bleek na een paar ronden
toch anders te worden toen Patrick Spies zijn Astra aan de kant
moest zetten na een koprol. Ronnie Vetketel reed zelfs na een
herstart ,door een koprol van Peter Cents, naar een onbedreigde
overwininng.
Lourenz de Vries werd tweede voor Pieter van Beek in zijn nieuwe
Peugeot 206.
In de toerwagen finale kreeg Marcel Ottink voor de eerste maal
een beetje teveel zand in zijn ogen gestrooid. Marco Tuchter gooide
met zijn Scirocco veel zand omhoog waardoor Ottink het zicht ontnomen
werd en de neus van de blauwe A3 wel erg ver in het rechterportier
kwam te staan van de Scirocco. Gelukkig viel hierbij geen van
beide uit en greep Tuchter dus de winst voor Ottink. De plaatschade
aan beide auto's was overigens aanzienlijk.
Een oppermachtige Lammert Brink stal de show bij de kevers. Vanaf
de eerste rij gestart, pakte hij een start-finish overwinning.
Opvallend was de prestatie van thuisrijder Jan-Willem van Eerden.
De kampioen van 2005 had voor eigen publiek graag de overwinning
voor zich opgeeist maar kon geen vuist maken tegen de ontketende
Brink. Gerald Kemper reed keurig naar een 3e plaats toe en zou
verder in het seizoen zijn goede prestaties van Aalten gaan uitbreiden.
De saaiste overwinning om naar te kijken was die van de Sprint
1600. John Lagodny reed ver weg van de rest en declasseerde daarmee
iedereen. De Luxemburgse 'fabrieksrijder' van Peters Autosport
zette met zijn 2e overwinning op rij een goede stap richting een
eventueel kampioenschap. De strijd om plaats 2 was van een spannend
kaliber en werd in het voordeel van Bart van Deursen afgerond
net voor Ed van Asten.
Willem Snijder liet zijn titel aspiraties zien aan het vele publiek
in Aalten. Na zijn slechte prestatie in Baarle Nassau lukte het
hem nu wel om een goed resultaat neer te zetten. De overwinning
was voor hem ruim voor Peter Versluis die ook titel aspiraties
had in 2006. Belg Patrick Cleys werd 3e ondanks versnellingsbak
problemen en bleef hiermee de fiere leider in het tussenklassement.
Bij de superklasse werd in de voorronden al afscheid genomen Harrie
van de Putten. De auto werd in de 1e manche al met een rokende
motor aan de kant gezet.
John Verberk had, na de grote motorschade van Baarle Nassau, de
oude kampioens Porsche van Erik Pijnenburg gehuurd om kostbare
punten te gaan verzamelen.
Dit lukte wel maar niet op een plaats die hij had gehoopt, de
8e plek was zijn deel.
Om naar te luisteren is de V8 van Martin Kroon een genot. Deze
keer was het ook een genot om naar te kijken want de overwinning
was voor deze oudgediende. Op de 2e plaats eindigde ook al zo'n
oudgediende namelijk Erik Ankersmit. Hij hield jonkie Glenn van
Rosmalen af van een betere prestatie als in Baarle Nassau. |
|
|
Lochem (ACCLa)
De eerste kleibaan stond op het programma en deze
eer viel te beurt aan Autocross Club Laren van voorzitter Gerard
Gotink. Tevens was het voor de ACCLA de eerste NK wedstrijd die
ze gingen organiseren dit jaar daar ook de NK in Ruurlo voor hun
rekening zou zijn.
De baan is voor de meeste NK gangers bekend terrein daar er hier
al vele NK wedstrijden verreden zijn. Op voorhand had de organisatie
geen tegenslag gehad en ook het weer was uitstekend geweest en
zelfs nog mooier op de dag zelf.
Zodoende kon voor het eerst de korte broek weer aan en voor de
dames de kortere shirtjes. Hierdoor zag snellefoto.nl fotograaf
Marnic Meeuse zijn kans schoon om op zijn website ook eens andere
plaatjes te laten zien.
De finale van de juniorklasse kende een hoop uitvallers, waarbij
auto's met enorm veel schade. Hierbij zat ook de winnares van
de vorige NK Mariska Verhees. Voor Daniel de Bone was dit de reden
om er eens extra goed voor te gaan zitten. Dat deed hij ook en
zo was de overwinning in Lochem voor hem. De 2e plaats was er
voor Mike Bartelen de zoon van de ex-superklasse rijder Kees Bartelen.
Voor Ronnie Vetketel was de NK in Lochem er een om snel te vergeten.
Zelfs de kleine finale werd door hem niet gehaald en nul wedstrijdpunten
waren zijn deel. Gelukkig voor hem wordt er een wedstrijd geschrapt
in de strijd om de titel.
Lochem was de ommekeer voor Remon van de Akker. De kampioen van
2005 had geen potten kunnen breken in de voorgaande wedstrijden
en wist op zijn favoriete ondergrond de 2e plaats voor zich op
te eisen. Dit na een spannende strijd met Patrick Spies die 1e
werd.
De finale van de toerwagenklasse had een bizar verloop. Rob van
Kuringe werd ontzettend hard geraakt door Nico Breederland. De
groene kever maakte hierdoor een flinke koprol maar werd uiteindelijk
met veel schade toch nog 5e. Breederland werd voor zijn actie
bestraft met een terugzetting naar plaats 10.
Dit gebeurde uiteraard pas na afloop van de finale waardoor de
strijd om de kop ging tussen Breederland en Tuchter. Breederland
haalde de overwinning binnen voor Tuchter. Door de terugzetting
van Breederland werd Tuchter toch weer eerste met zijn tweede
plaats. Volgt u het nog?
In de 1e manche van de keverklasse ging Jasper Pouw erg hard over
de kop in de chicane. Na de zeer harde landing reed hij zelfs
nog een stukje door met zijn auto. Dit duidde erop dat het niet
helemaal goed was met hem. In de ziekenwagen werd hij onderzocht
en hierna werd besloten om hem naar het ziekenhuis over te brengen.
Jasper heeft uiteindelijk geen nadelige gevolgen aan zijn klap
over gehouden.
In de finale van de Keverklasse was het Marco Raben die de kop
pakte en deze niet meer uit handen gaf. Door de ontzettende stof
ontwikkeling op de baan was het voor Gerald Kemper erg moeilijk
om een geslaagde inhaalactie te plaatsen. Nadat Arjan Stokkink
in 2e positie was uitgevallen lag Kemper namelijk op de tweede
plaats. Naarmate de finale vorderde kroop hij steeds dichter naar
Raben toe maar het was niet genoeg om de overwinning te pakken.
Na 2 zandbanen was het nu weer de beurt aan de automotoren, zo
leek het op voorhand.
In de startopstelling van de finale bleek dit ook zo te zijn.
John van de Coelen uit Baarlo was de hele dag al erg sterk en
pakte de kopstart. Voor Belg Bruno van Landuyt was dit dan ook
het enige probleem in deze finale. 10 ronden lang heeft hij gejaagd
op van der Coelen maar heeft hij de inhaalactie nooit kunnen plaatsen.
John Lagodny blijft na zijn 3e plaats op koers voor de titel.
Het begint er naar uit te zien dat hij de titel aan het einde
van het seizoen weer mee gaat nemen naar Luxemburg. Op safe behaalde
hij gemakkelijk de 3e plaats.
Willem Snijder kende grote problemen in de eerste bocht van de
finale. Hij gebruikte de aarden wal als kombocht maar kon hierdoor
wel zijn weg vervolgen. Daarna wist Snijder ronde voor ronde een
rijder of 2 te verschalken wat hem uiteindelijk op de 4e plaats
bracht.
De strijd om plaats 1 en 2 was om van te smullen en ging tussen
Denny Verberk en Bennie Fielt. Door een klein foutje van Verberk
kreeg Fielt de eerste plaats in handen. Daar het voor de buitenwereld
lijkt dat Fielt zijn zenuwen niet altijd onder controle kon houden
bewees hij nu het tegendeel. Een prachtige overwinning kon hij
bijschrijven op zijn erelijst. In de rest van het seizoen zou
Fielt nog veel meer mooie dingen laten zien. Dus net als voor
van de Akker in de standaardklasse was Lochem een ommekeer.
Michael Kuipers had schade in Aalten en nu ook weer in Lochem.
Afscheid van de eerste kampioenskandidaat zo lijkt het. Zijn geluk
was het temperament van Glenn van Rosmalen viel in de eerste bocht
van de finale namelijk uit door een onnodige aanrijding.
Wilhelm Franssen deed van zich spreken door een prachtige overwinning
mee naar Maastricht te nemen. Jammer dat de auto niet altijd helemaal
betrouwbaar is daar als de auto dat wel heeft deze dingen zomaar
kunnen gebeuren.
Adriaan Boele en Huib Versluis maakten nooit aanspraak op de overwinning
maar maakten er wel een mooie finale van getuige hun 2e en 3e
plaats. |
|
|
Visvliet (ACVO)
Visvliet heeft altijd de pech dat het EP seizoen
dan ook weer is begonnen. Een aantal rijders welke er in het NK
minder voor staan maken dan de keuze om nog maar voor 1 kampioenschap
te gaan. Gelukkig voor de club van Ipe Solle viel het dit jaar
wel mee daar er 201 deelnemers geteld werden. Zodoende konden
er weer vele rubbersporen op de harde ondergrond getrokken gaan
worden.
Na het drama van de afgekeurde frames in Aalten had 's avond technisch
keurmeester Peter Kuipers zijn KNAF hesje ingeleverd om voor mij
onduidelijke redenen. Gelukkig hebben Peter en de andere betrokkenen
een goed gesprek gevoerd en de strijdbijl begraven. Hierdoor zagen
we Peter in Visvliet weer in zijn vertrouwde hesje rondlopen.
Met maar liefst 32 deelnemers zit er een stijgende lijn in de
juniorklasse. Hieruit blijkt maar weer eens dat het BSAC een goede
beslissing heeft genomen om de toekomst van de autocross aan het
hoofdkampioenschap vast te koppelen.
De finale wedstrijd was hoogstaand. Dit heeft vooral de maken
met de 'beperkte' lengte van de baan waardoor de rijders lekker
dicht bij elkaar blijven en zodoende flink strijd kunnen voeren.
Het was aan Daniel de Bone niet besteed een goede klassering te
scoren in Visvliet. Hij werd teleurstellend 10e. Remco Reints
deed van zich spreken door na een aantal ronden nieuwkomer Alan
Randeraad te verschalken en de overwinning voor zich op te eisen.
Op de 2e plaats eindigde, na een fel gevecht met Dick Zuidam,
Jan Brookman. Voor Dick Zuidam betekende zijn debuut een diskwalificatie
waardoor Bjorn Scherff de 3e plaats kado kreeg. Door de slechtere
prestatie van de Bone wordt het in de tussenstand weer een beetje
spannender.
Voor de Noorderlingen wordt dan de baan in Visvliet dan ook wel
als hun thuisbaan gezien. Hierdoor krijgen ze allemaal een extra
prikkel chauvinisme en zich en gaan daardoor nog beter presteren.
Dit gold zeker voor Lourenz de Vries die na zijn goede prestatie
in Aalten wel weer eens op het podium wilde. De kopstart bleek
hierbij al voldoende want niemand haalde hem nog in. Remon van
de Akker was in de winning mood na Lochem en stond dus vol vertrouwen
aan de start in Visvliet. Hij plaatste zich met gemak voor de
finale en hierin werd weer de strijd aangegaan met Patrick Spies.
Een enorme aanrijding was het gevolg tussen de 2 kemphanen. Uitsluiting
volgde voor van de Akker en een zwakke 7e plaats voor Spies met
aanzienlijke schade. Christiaan van Dijk volgde op de 3e plaats
net achter Emiel Gotink. Door alweer een zwakke prestatie van
Ronnie Vetketel begint het er nu op te lijken dat van Dijk de
grootste belager van Spies gaat worden.
Er moest bij de toerwagens iets gaan gebeuren om Marco Tuchter
van zijn 4e overwinning op rij af te houden. Dit om de spanning
voor het kampioenschap er in te houden. Marcel Ottink leek hier
de aangewezen persoon voor. Er ontstond inderdaad een prachtig
gevecht op het scherpst van de snede net als in Aalten. Gelukkig
nu wel zonder een berg schade. Door de felle strijd tussen de
Audi en de Volkswagen kwam er een andere Volkswagen enorm opzetten.
Oud kampioen Rob van Kuringe zette de druk er vol op. Na een klein
stuurfoutje van Tuchter kwam van Kuringe zo in het bezit van de
2e plaats achter een overgelukkige Ottink. Ondanks zijn stuurfout
pakte Tuchter toch nog de 3e plaats.
Dat oud kampioenen nooit afgeschreven mogen worden onderstreepte
Johan Zomer nog eens. De gele kever kreeg flink de sporen zo kon
hij de overwinning in Visvliet voor zich opeisen. Lammert Brink
zat er eindelijk ook weer eens goed bij en eindigde op een gemakkelijke
2e plaats op ruime afstand van Zomer.
Gerald Kemper zag zijn voorsprong in het kampioenschap slinken
naar een schamele 2 punten. Zijn 3e plaats was nog wel genoeg
voor de leiding maar Zomer sloop dus dichterbij.
De finale van de Sprint 1600 was eerlijk verdeeld in 5 motorfiets
motoren en 5 automotoren. Op de klei ligt het dan voor de hand
dat de automotor aan het kortste eind gaat trekken. Andre Bouwmeester
pakte de kopstart en zo leek het er dus op dat de Boldy rijder
met zijn Honda automotor de overwinning ging pakken. Niets was
minder waar bleek aan het einde van de 10 spannende ronden. Net
als in Lochem was ook nu John van der Coelen weer betrokken bij
de strijd om de eerste plaats. Nu was de framebouwer uit Baarlo
in een prachtig gevecht verwikkeld met John Lagodny. Zo kon van
der Coelen na Lochem weer een overwinning op zijn naam schrijven.
Lagodny nam zo weer erg veel punten mee naar Luxemburg.
In de sprint 2000 was het een wisselvallige dag voor Patrick Cleys.
Desondanks resulteerde toch nog in een plek op de eerste rij.
De kopstart was ook voor de snelle Belg, direct gevolgd door Willem
Snijder. Wat een prachtige strijd had moeten worden tussen deze
2 mannen eindigde in een afgelopen band voor Cleys. Einde verhaal
dus voor hem waardoor Snijder onbedreigd naar de overwinning kon
rijden. Bennie Fielt liet ook nu weer een puike race zien en eindigde
net achter Klaas Postma op de 3e plaats.
Na Visvliet begon iedereen zich af te vragen wie Snijder dit jaar
van zijn eerste sprint 2000 titel kon houden?
Het deelnemersveld bij de superklasse bestond maar uit 10 deelnemers
en was dus redelijk bedroevend. Toch wisten de 8 nog rijdende
supers er een leuke finale van te maken. Van deze 8 was Glenn
van Rosmalen de snelste en liet zien steeds meer zelfvertrouwen
te krijgen. Zo ging de eindoverwinning onbedreigd mee naar Neede
al kwam Huib Versluis nog redelijk in de buurt. Hierachter de
Porsche van Michael Kuipers.
Door een slecht resultaat van Erik Ankersmit wist hij de leiding
in de tussenstand nog maar net te behouden. |
|
|
Ruurlo (ACCla)
Het was de 2e krachtproef voor de Larense autocrossclub.
Na Lochem stond Ruurlo op het programma. Door het rare klimaat
van de laatste tijd in Nederland werd Ruurlo op vrijdagavond voor
de cross geteisterd door een ware wolkbreuk. Hierdoor werd het
rennerskwartier in een ware modderpoel omgetoverd. Hulde wie hulde
toekomt want met vereende krachten werden alle rijders, tot 's
avonds laat, het rennerskwartier opgetrokken.
De baan, normaal gesproken toch al zwaar, was door de enorme bui
alleen maar zwaarder geworden. Dat betekende dus een zware strijd
waar in sommige klassen de kampioenen al bekend konden worden.
Gelukkig hoefden de junioren niet vroeg naar bed daar de eerste
finale van die avond pas om 20.00 uur begon. De strijd om de eerste
plaats was ver te zoeken daar de oppermachtige Daniel de Bone
ver weg reed van de rest. Hierdoor was de eerste kampioen van
2006 bekend. De strijd om de rest van het podium was wel spannend
en ging tussen Jan Brookman en Mariska Verhees. Na haar 2 slecht
resultaten op de klei liet de dame zien haar mannetje weer te
staan. Ze eindigde na een felle maar faire strijd met Jan Brookman
op de 3e plaats.
Wat voor Mariska Verhees bij de junioren gold, gold voor Bennie
Vetketel bij de standaardklasse. Ofwel 2 zeer slechte resultaten
in de voorgaande wedstrijden. In het zware zand van Ruurlo liet
hij zien wie de snelste in het zand is. Na een mooie strijd met
Hendrik Stadman en Patrick Spies was de eerste plaats eindelijk
weer eens voor de Toyota rijder. De strijd om de 2e plaats werd
op de finishlijn beslist in het voordeel van Spies, net voor Stadman.
Zo hield Spies de kansen op zijn eerste NK titel in eigen hand
en heeft hij aan een 7e plaats bij de laatste NK genoeg.
In de 1e manche was er een harde koprol voor Marcel Ottink. Na
hard werken tijdens de 2e manche werd de Audi weer in model gebracht
wat resulteerde in een overwinning in de laatste manche. Na eveneens
een overwinning in de kleine finale mocht de blauwe Audi op de
laatste rij van de finale plaatsnemen. Deze finale was er een
om snel te vergeten daar in een gevecht om de 3e plaats de chicane
volledig gemist werd. Een enorm aantal koprollen was het gevolg
en einde finale voor Ottink dus. De rode vlag betekende ook direct
het einde voor alle rijders en zo was de overwinning voor Andre
Verweij. Nico Breederland in de superlichte Suzuki eindigde op
plaats 2 voor de Impreza van Rene van Vliet.
Ondanks de vroege uitval van Marco Tuchter in deze finale was
het toch de Scirocco rijder die de titel veroverde.
Tevens was er een uitval door enorme motorschade voor Rob van
Kuringe die hierdoor de wedstrijd in Koudum aan zich voorbij laat
gaan.
Na de koprol van Ottink was er ook in de finale van de keverklasse
een koprol die voor een code rood zorgde. In de eerste bocht ging
Patrick Boessenkool hard over de kop en dit betekende een complete
herstart. In deze herstart en tijdens de rest van de finale was
het Jan-Paul Klaster die de rest dirigeerde.
Na een harde tik die uitgedeeld werd aan Frits de Haan was er
weer een code rood situatie. Aangezien meer dan 75% van de wedstrijd
verreden was betekende dit automatisch het einde van de finale
met Klaster als winnaar.
Stokkink eindigde op de 2e plaats net voor de weer sterk rijdende
Gerald Kemper. Hiermee lijkt het kampioenschap in handen te gaan
komen van Kemper al ligt net als vorig jaar Lammert Brink nog
steeds op de loer.
Ed van Asten was de dag voor het NK getrouwd en daar heeft hij
geen spijt van gekregen. Onbedreigd reed hij naar de overwinning
daar John Lagodny nooit heeft willen aandringen. Aan de 2e plaats
had de Luxemburgse rijder genoeg om de titel te veroveren. Bruno
van Landuyt had nog roet in het eten van van Asten kunnen gooien
maar in de 3e bocht verslikte de snelle Belg zich in de greppel.
Na zijn kopstart in Visvliet liet Andre Bouwmeester zien dat het
daar geen toevalstreffer was. Hij eindigde op de laagste trede
van het podium.
De goede vorm van Bennie Fielt liet hem in de steek tijdens de
manches. Doordat er erg wisselvallig werd gereden door de andere
rijders wist hij zich toch nog rechtstreeks voor de finale te
plaatsen waarin hij als 5e eindigde. Gemakkelijk kon Willem Snijder
alweer naar een overwinning rijden. Patrick Cleys (motorschade)
en Peter Versluis (greppel) moesten dus noodgedwongen hun titel
aspiraties laten varen. Hierdoor waren het Denny Verberk en Henk
van der Hart die op de plaatsen 2 en 3 eindigden.
Veel te laat door de zware omstandigheden en de vele preparaties
aan de baan begonnen de supers hun finale pas om 21.30 uur. Door
de gloeiende turbo's en uitlaten leek deze finale wel een live
uitzending van Star Wars.
In het laatste licht reed Glenn van Rosmalen met zijn infrarood
ogen naar een ruime overwinning. Een plaats bij de eerste 5 tijdens
de laatste NK betekent nu dat de titel in het Friese Koudum mee
naar Neede gaat.
Michael Kuipers werd op zeer gepaste achterstand 2e. Mooie strijd
werd er nog geleverd door Ankersmit, Versluis en Pijnenburg. Door
de schemering was er niet heel veel meer van te volgen en werd
de uitslag als bovenstaand door de jury bevestigd. |
|
|
Koudum (SN)
In 4 maanden tijd is het VeKA NK autocross 2006
aan zijn laatste wedstrijd toe in het Friese Koudum. Hier op de
zware zandbaan moest de beslissing vallen in de overige 4 klassen.
Spanning alom dus voor deze laatste wedstrijd. Na het late finale
tijdstip was door het BSAC op voorhand bepaald dat de finales
om 17.30 uur begonnen moesten zijn daar anders de manches de uitslag
zouden bepalen. Gelukkig kwam het niet zo ver en werd er een mooie
strijd geleverd die al even zo mooie kampioenen opleverde.
Bij de junioren stond de Peugeot van Daniel de Bone versierd met
ballonnen aan de start. De weg richting finale was niet vanzelf
gegaan daar hij zich via de 2e plaats in de kleine finale ternauwernood
wist te plaatsen. Desalniettemin werd in de finale een magistrale
inhaalrace gereden door vanaf de achterste rij naar de 2e plaats
te rijden. Mariska Verhees pakte in Koudum haar 2e NK overwinning
en eindigde hiermee op dezelfde plaats in het eindklassement.
1. Daniel de Bone
2. Mariska Verhees
3. Remco Reints
4. Mike Bartelen
5. Rik Mollink
In de manches van de standaardklasse hadden de voornaamste titelkandidaten
niet het beste uit zich kunnen halen. Naast elkaar stonden ze
slechts op de 2e rij. Na de start pakte Vetketel direct de kop
en volgde Spies slechts als 5e. Maar de uitermate slim rijdende
Spies pikt na een paar ronden al aan bij Vetketel. Spies wilde
het kampioenschap afsluiten met een overwinning maar het gat liet
Vetketel niet vallen. Maar hiermee was het kampioenschap wel beslist
in het voordeel van Patrick Spies.
1. Patrick Spies
2. Ronnie Vetketel
3. Christiaan van Dijk
4. Hendrik Stadman
5. Lourenz de Vries
Na het slechte resultaat van Tuchter in Ruurlo, wat hem wel de
titel opleverde, wilde hij in Koudum wel iets rechtzetten. Helaas
voor hem sloeg ook nu de pechduivel weer toe en moest hij de finale
langzaam rijdend uitrijden onderwijl toeziend hoe de ontketende
Andre Verweij de winst alweer naar zich toetrok.
Mooie en heroeische strijd was er tussen Nico Breederland en Rene
van Vliet. Uiteindelijk was het Breederland die na een niet altijd
faire strijd als 2e de finishlijn zag.
1. Marco Tuchter
2. Nico Breederland
3. Rob van Kuringe
4. Richard Kools
5. Rene van Vliet
Na het debacle van vorig jaar, valse start in de finale, wilde
Lammert Brink nu opnieuw voor de titel gaan. Bij het uitkomen
van de eerste bocht echter balanceerde zijn kever op 2 wielen
en verloor hij de aansluiting met de kop. Deze plaatsen wist hij
niet meer goed te maken wat hem uiteindelijk op de 6e plaats opleverde.
Met dit resultaat mocht hij zich opnieuw vice-kampioen worden.
Gerald Kemper reed zoals in elke finale nu ook weer gedegen zijn
rondjes. Met zijn 3e plaats wist hij de titel voor zich op te
eisen. Constant rijden met geen enkele overwinning is dus zeer
effectief gebleken.
1. Gerald Kemper
2. Lammert Brink
3. Johan Zomer
4. Jan-Paul Klaster
5. Marco Raben
Lagodny, inmiddels al kampioen, had zijn auto voorzien van een
Luxemburgse vlag met daarop een grote leeuw. Daar de titel al
vergeven was kon er van een echte strijd niet worden gesproken.
Tevens waren er maar 11 deelnemers te bekennen in deze klasse
bij de laatste wedstrijd.
Frank Oomen stak in grootse vorm op het Friese zand. Een overwinning
waar niets op af te dingen viel was zijn deel. Direct na deze
cross heeft hij zijn auto aan Danny Boere verkocht. De strijd
om de andere 2 podiumplaatsen ging dit keer tussen John Lagodny
en John van der Coelen. De Luxemburger besliste de strijd in zijn
voordeel en voegde zo nog eens 24 punten toe aan zijn totaal.
1. John Lagodny
2. John van der Coelen
3. Ed van Asten
4. Edwin Tolkamp
5. Andre Bouwmeester
Willem Snijder zag in 2005 zijn titelkansen letterlijk en figuurlijk
in rook opgaan tijdens de finale in Kotten. Met deze gedachte
in zijn achterhoofd stond de stukadoor uit Zuidwolde met de nodige
zenuwen aan de start van de finale. Met zijn Honda motor reed
hij voor de zoveelste keer dit jaar naar de overwinning en greep
zo zijn eerste Nederlandse titel in de Sprint 2000 klasse. De
strijd om de 2e plaats in het eindklassement was nog wel erg spannend
en ging tussen Freek Gussinklo, Bennie Fielt en Denny Verberk.
Verberk heeft nog niet de klasse die zijn neef John heeft en eindigde
teleurstellend op een 11e plaats in Koudum. Hierdoor eindigde
hij op 1 punt van Fielt op de 4e plaats in de eindstand. Fielt
daarentegen eindigde weer op 1 punt van Freek Gussinklo die in
Koudum 5e werd terwijl Fielt op de 7e plaats aldaar bleef steken.
1. Willem Snijder
2. Freek Gussinklo
3. Bennie Fielt
4. Denny Verberk
5. Peter Versluis
In de Superklasse waren er nog een aantal kandidaten om Frits
Duizendstra op te volgen als nieuwe kampioen. Van de magere 8
deelnemers had Glenn van Rosmalen de beste papieren.In de manches
ging het niet goed met de Azuro rijder en moest een turbo worden
gewisseld. Zijn geluk was dat een finale plaats door het geringe
aantal deelnemers al op voorhand zeker was.
Dit was de pech weer voor Michael Kuipers. Na het uitvallen van
Pijnenburg kreeg de jonge Porsche rijder de leiding in handen.
De overwinning bleek net niet genoeg om de titel mee naar Brabant
te nemen. Glenn van Rosmalen viel pas uit na Pijnenburg en daardoor
resulteerde zijn 7e plaats alsnog in de titel.
1. Glenn van Rosmalen
2. Michael Kuipers
3. Erik Ankersmit
4. Martin Kroon
5. Huib Versluis |
|
|
2007
Na een enerverend seizoen 2006 gaan we ons opmaken
voor 2007. Ook nu staan er weer 6 wedstrijden op het programma
door geheel Nederland. De verdeling tussen zand en klei is evenredig
in 2007. Tevens vinden alle wedstrijden in 2007 op zaterdag plaats.
Op 28 april staat de zandbaan in Haarle op het
programma. Hier krijgt de HACC de kans om hun NK aspiraties te
laten zien.
Daarna ligt de grote zandbaan in Aalten weer
te wachten op de rijders en wel op 12 mei.
Kessel is dit jaar ook weer van de partij. Onder
leiding van Hans Verbugt zijn hun de gastheer op 9 juni.
Na de 3 zandbanen wordt het tijd voor de 3 kleibanen die gebruikt
gaan worden tijdens deze NK serie. Visvliet is
de eerste in de rij op 7 juli.
Daarna komt nieuwkomer Oude Biltzijl in het Noordwesten
van Friesland aan de beurt op 11 augustus.
De afsluitende NK wedstrijd wordt voor het eerste in het land
van Maas en Waal gehouden. De klei van Altforst
is de plaats waar de laatste kampioenen bekend en gehuldigd gaan
worden. Op 15 september weten we dus alles.
Uiteraard zijn we enorm benieuwd of er een kampioen van 2006 is
die zijn titel kan prolongeren in 2007.
Wat ons betreft mag het seizoen 2007 dus gaan
beginnen. |
|