Een
coureur vol ambitie, vechtlust en ondernemingsdrift:
Simon Peetoom
19 december 2010
Door Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL
Voor
velen in de wereld die cross heet is Simon Peetoom nog steeds
een redelijke onbekende. Eind 2009 werd de Div. 1 Seat van Marcel
Ottink overgenomen en stond de 34 jarige ondernemer uit Winkel
in Portugal aan de start voor zijn debuut in het Europees kampioenschap
2010. Tijd voor een interview met een coureur vol ambitie, vechtlust
en ondernemingsdrift.
Bij autocrossvereniging ACON is Simon Peetoom wel
een bekende, met meerdere kampioenstitels (2006, 2007, 2009)achter
zijn naam. De geelblauw gekleurde vrije standaard was vaak voorin
het deelnemersveld te vinden. Voorzien van een zelf aangepaste
versnellingsbak en dikke Emming motor werden waarschijnlijk de
meeste overwinningen behaald ooit met een vrije standaard.
Meer vermogen
De keuze om direct over de stappen van een vrije standaard naar
een toerwagen in de Div. 1 en niet eerst in het Nederlands kampioenschap
te gaan rijden kwam door de aantrekkingskracht van de mooie banen.
"Ik heb ook nog geprobeerd met een golf 3 in het Europokal
kampioenschap, maar ik wilde meer. Mooie banen, meer vermogen
dus koos ik voor EK avontuur". Een ongeblazen twee liter
motor gaat ongeveer tot 300pk om meer vermogen te genereren ging
Motorbouwer Emming op zoek naar een turbomotor die vond hij bij
Herman Hinnenkamp. De tweeliter 20-klepper voorzien van een dikke
turbo is goed voor het vermogen z'n 550 pk. Een carrosserie voor
de motor was er eigenlijk niet, een idee om de motor in te bouwen
in een golf 4 voor het circuit belandde in de ijskast en vervolgens
de motor op zolder.
Crossmaat Wouter van Vugt attendeerde Peetoom er op dat de Seat
van Marcel Ottink te koop stond. Na een bezoek in Hengevelde werd
het idee om deze auto na te maken al gauw van de baan geveegd
en na een simpele berekening werd de auto zonder motor tijdens
de laatste wedstrijd in Italie aangeschaft.
Volg de Skodarijder!
Met de aanschaf van de Seat begon Peetoom met zijn team aan een
nieuw avontuur, Europa in. Een imposante dubbeldeks touringcar
gesponsord door Edwin Groen van Fietsenwinkel.nl bracht Peetoom
voor de eerste wedstrijd in Portugal maar daar ging het al meteen
mis. Na een zware koprol werd de Seat teruggebracht in het rennerskwartier
met veel schade. Een knap staaltje vechtlust en doorzettingsvermogen
brachten de Seat na anderhalf uur en voor de volgende manche weer
op de baan (weleens waar voorzien van een 10 rollen ducktape).
Een groot applaus volgde en met een derde plaats werd de manche
afgesloten, erg knappe prestatie omdat door tijdgebrek de auto
slecht was afgesteld . Het smaakte naar meer en in Spanje werd
er een nieuwe motor vanuit Nederland gemonteerd en werd alles
gewonnen in de manches. Met twee seconden sneller als de nummer
twee Karai, kon het haast niet fout gaan. Een kapotte rechtertandwielkast
voor de voorwielaandrijving bracht een abrupt einde aan de finale
waarin van pole position werd vertrokken. In de daarop volgende
wedstrijden werden overschaduwd door pech en een zwakke wielophanging
en een niet optimaal fungeerde motor besloot Peetoom om het leerjaar
niet af te maken.
Met de kennis die werd opgedaan in het eerste jaar werd in overleg
met Ger Vellema (GVS) besloten om een nieuwe auto te bouwen. "Ger
heeft mij echt super geholpen in mijn eerste seizoen, door zijn
jarenlange ervaringen kent hij de werk methodes en procedures.
Voor een nieuwkomer als ik erg handig". De nieuwe auto heeft
als basis een Skoda Fabia MK2 welke word voorzien van een nieuwe
aandrijflijn en stevigere wielophanging.
Bij de aandrijflijn van de Seat kon geen gebruik worden gemaakt
van de handrem, waardoor de auto vaak rechtdoor wil, tevens heeft
de Seat zoveel rolweerstand, waardoor er veel pk's verloren gaan.
Dat gaan wij ook veranderen in de nieuwe Skoda. De motor word
ook vernieuwd door Emming en voorzien van een hightech Tibuc systeem,
deze zorgt ervoor dat er contante turbodruk is en de motor niet
terugvalt. Voor de afstelling gaat de motor naar MTO in Duitsland.
Dit bedrijf stelt voor verschillende rijders in de top van de
autosport de motoren af.
SP2000 Gearboxes
In de vrije standaard klasse maakte Peetoom gebruik van een zelf
aangepaste versnellingbak die het brute geweld van de Emming motor
op de baan wist te brengen en heel bleef, Zo ontstond er ook vraag
naar de bakken van SP2000 en zijn er inmiddels 123 bakken verkocht.
Peetoom zit niet stil want naast het onderhoud van reparatie van
grondverzetmachines met z'n 11 man personeel houdt de ondernemer
uit Winkel zich bezig met het verder ontwikkelen van versnellingsbakken
voor Seat, Volkswagen en Opel in alle takken van de autosport.
"Sinds kort kan ik de bakken van het type 02A/02J sequentieel
leveren. Dit systeem heb ik uitvoerig getest en is betrouwbaar.
De revisie van versnellingsbakken kan snel gebeuren omdat ik alles
op voorraad heb liggen en dus niet hoef te wachten op een leverancier."
Voor een uitgebreid overzicht van verhoudingen en informatie kan
je terecht op sp2000racing.nl.
In de nieuwe Skoda zal Peetoom zijn kennis en ervaring met versnellingsbakken
en aandrijflijnen doorvoeren en nieuwe technologieen ontwikkelen
en deze testen in het Europees Kampioenschap met de Skoda gebouwd
door Ger Vellema van GVS.
"Ik heb als doel om die felbegeerde Europese titel binnen
te slepen en ben van mening dat het een haalbare missie is. Komend
seizoen gaan wij voor een plaats bij de eerste vijf. Voordat de
afstellingen van de Skoda optimaal zijn en de kinderziektes er
allemaal uit zijn ben ik een jaar verder".
www.sp2000racing.nl
|