Toekomst
NK Autocross na 2009
Uitkomst van het overleg over de toekomst van
het N.K met de
NK organisatoren, officials en deelnemers op 1 juli 2009.
Volgens afspraak van 2 augustus 2008 is er na de
3 NK van dit jaar een evaluatiebijeenkomst gehouden.
Er waren deze avond 48 belangstellenden uit de
drie genoemde groepen. Naar aanleiding van de uitkomst van het
overleg vorig jaar hebben we dit jaar een aantal zaken aangepakt.
Zo wordt er de avond voor de wedstrijd langer doorgekeurd, wordt
er een half uur eerder gestart, is er een coordinator voor het
baan materiaal aangesteld per wedstrijd en zo nog een aantal maatregelen.
De mening is over het algemeen dat deze maatregelen een positief
effect hebben en dat het verloop goed is.
Toch wil en moet het BSAC vooruit kijken en daarom hebben wij
een voorstel uitgewerkt en dat is vanavond gepresenteerd door
middel van een power
point presentatie. Het belangrijkste punt daarin is, dat we
naar een maximum aantal starts per dag moeten kijken. Dat geven
de cijfers van de 1e 3 wedstrijden van dit seizoen aan. Daar gaan
we naartoe in 2010.
Voorstel
2010 |
.
Klasse |
Max.
aantal
inschrijvingen |
Max.
Starts |
Kleine
Finale |
Grote
Finale |
Totaal
Starts |
Junior |
30 |
16 |
- |
1 |
17 |
Standaard |
60 |
12 |
1 |
1 |
14 |
Toerwagen |
30 |
16 |
- |
1 |
17 |
Kever |
30 |
16 |
- |
1 |
17 |
Sprint
1600 |
45 |
19 |
1 |
1 |
11 |
Sprint
2000 |
60 |
12 |
1 |
1 |
14 |
Super |
30 |
16 |
- |
1 |
17 |
TOTAAL |
285 |
57 |
3 |
7 |
67 |
Vanaf 2010 treedt het volgende in werking:
- Om
dat maximum aantal starts per dag te halen, gaan we ook naar
een maximum aantal deelnemers per klasse. Zie bovenstaande tabel
(of
de link naar het complete Excel bestand) voor uitleg en
berekening.
- Voorbeeld:
Van de eindklassering kampioenschap 2009 van de keverklasse
mag 2/3 (is 20) zich direct inschrijven. De rest 1/3 (is 10)
wordt ingeschreven op volgorde van binnenkomst. Zijn er dan
nog meer inschrijvingen, die komen op de wachtlijst.
- We
hebben een aantal criteria vastgesteld die zo nodig gehanteerd
kunnen worden. Die criteria zijn:
- Gedrag.
Denk hierbij o.a. aan uitsluiting na alcoholcontrole of technische
na-controle.
- Voorrang
hebben die deelnemers die aan meer dan de helft van de wedstrijden
in 2009 hebben deelgenomen. LET op : Dit is iets om nu al rekening
mee te houden!
- Equipe-inschrijving
gaat voor individuele inschrijving
- Digitaal
inschrijven gaat voor schriftelijk inschrijven.
Het
BSAC kan een uitzondering maken op voornoemde criteria.
Mochten er in bepaalde klassen grote verschuivingen in het aantal
deelnemers zijn dan kan het maximum aantal deelnemers in deze
klassen worden aangepast, maar zodanig dat het maximum aantal
starts per dag niet wordt overschreden. Door deze methode toe
te passen is er voldoende ruimte voor alle klassen.
Verder zal het inschrijfgeld in 2010 worden verhoogd naar 200,00
euro en zullen de Junioren ook inschrijfgeld gaan betalen dat
is 100,00 euro. De verhoging kan bijvoorbeeld gebruikt worden
voor het inhuren van een tweede ambulance of arts en/of verhoging
van het prijzengeld. Onder de aanwezigen is voldoende draagvlak
voor deze opzet.
Andere voorstellen/opmerkingen zijn:
- 'n
tweede ambulance of arts inzetten
- Nog
hoger inschrijfgeld naar bv. 500,00. Als men aan het hele kampioenschap
heeft deelgenomen dan gedeelte bv. 300,00 terugbetalen, het
statiegeld systeem.
- Degene(n)
die op de reservelijst staan toch laten komen en als Õn klasse
die dag niet vol is kunnen zij alsnog deelnemen.
- Maximale
ruimte per deelnemer plus aanhang op het rennerskwartier toekennen.
- Geen
kleine finales, gelijk 15 deelnemers in de grote finale.
Heb
je naar aanleiding van deze opzet voor 2010 nog vragen stel die
dan op 16 augustus a.s. in Reutum op het secretariaat of bij een
van de BSAC-leden. Of nu al via autocross@knaf.nl
10 juli 2009 |