voor de wedstrijduitslagen!
  voor de wedstrijdaankondigingen!

 

31 december 2008

 
 

De nieuwe Start ligt weer op de deurmat. In nummer 1 van dit seizoen staan de volgende onderwerpen die door AutoCrossNederland.NL zijn verzorgd:

  • MiddenSpreadPoster F&S
  • p. 66: foto's: Lammert Brink
  • p. 70: Spektakel Swift

In de volgende Start zullen ook weer artikelen te vinden zijn van AutoCrossNederland.NL

Meer informatie: StartAutoSportMagazine.nl

 
 

28 december 2008

 

Alle EP 2009 locaties nog niet bekend

Intern zijn de meeste locaties al bij de juiste data ingevuld bij het EP bestuur. Alleen voor 12&13 september is nog geen vereniging gevonden lezen we op de website van de EP organisatie. Vereinigingen uit de landen waarin normalerwijze een wedstrijd georganiseerd wordt, Nederland, Belgie en Duitsland, kunnen zich aanmelden om de 6e wedstrijd van de in totaal 7 te organiseren.

 
 

18 december 2008

 

Aanvulling/wijziging op KNAF concept reglement Autocross 2009

Artikel 17 veiligheid bestuurder en artikel 19 1e deel:

Art. 17 VEILIGHEID BESTUURDER
Voor elke bestuurder gelden de volgende verplichtingen:

  • Hij moet een goed vastgemaakte helm dragen die is voorzien van het ECE 2205 keurmerk (geldig tot 2010) of hoger, of een FIA-goedgekeurde helm
  • Het sectie bestuur onderzoekt welke overalls geschikt zijn voor gebruik.
    Tot nadere publicatie wijzigt er niets ten opzichte van 2008. Echter met de vermelding dat na publicatie van deze nieuwe omschrijving een overall met CIK merk niet meer is toegestaan. Houdt u bij het aanschaffen van een nieuwe overall rekening met het eventueel verplicht stellen van een FIA overall (Standard list 8856-2000) in de toekomst !
  • Advies: Draag wollen ondergoed met lange mouwen en pijpen.
  • Hij moet een gezichtsscherm of stofbril dragen voor het geval een gat in de afscherming geslagen wordt.
  • Hij moet een nekband dragen. Tot nadere publicatie blijft dit artikel
    ongewijzigd ten opzichte van 2008.


Art. 19 EISEN STANDAARDKLASSE
(Dit artikel blijft in principe ongewijzigd tot 2010 )
Onder Standaardklasse wordt verstaan dat het type auto door de fabrikant standaard en in normale serie geleverd moet zijn en aan de Nederlandse wettelijke bepalingen voldoet.
Dat laatste moet de deelnemer zelf aan tonen. Bijgehomologeerde delen of onderdelen zijn niet toegestaan. Alle niet speciaal in dit reglement genoemde delen of onderdelen dienen standaard en onbewerkt te blijven. Indien in deze klasse wordt deelgenomen met een auto die niet aan dit reglement voldoet, kan de deelnemer verplicht worden gedurende de rest van het lopende seizoen in de Toerwagenklasse uit te komen. Naast de bepalingen in Artikel 16 is het onderstaande van toepassing:

Toevoeging met ingang van 2009 : Toegelaten worden alleen die autoÕs die direct en zonder aanpassingen voldoen aan het Standaard- en Juniorklasse reglement. (b.v. het demonteren van een sperdifferentieel maakt de auto niet standaard.)

Het sectie bestuur onderzoekt om met ingang van 2010 alle deelnemers in de Standaard- en Juniorklasse te verplichten om met een door de sectie Autocross geleverde restrictor te gaan rijden. Nadere informatie volgt te zijner tijd.

Eveneens zal in 2010 aan dit artikel toegevoegd worden: dat het type auto door de Nederlandse importeur standaard en in ...enz.

Aan artikel 16.22 wordt toegevoegd:
Uitzondering hierop vormen de banden (banden vrij) en de ruiten, indien de ruiten van glas zijn dienen deze te allen tijde te worden verwijderd.

 
 

16 december 2008

 

Aanpassingen en wijzigingen
voor EuroPokal seizoen 2009


1. Bij een herstart op de baan tijdens de series worden de auto's in het verzet opgesteld, in plaats van achter elkaar. De kopstarter mag bepalen of hij aan de binnen of buitenkant van de baan start (midden van de baan is niet toegestaan). De volgende opgestelde auto wordt bepaald door de official. Dit geldt niet voor de superfinale, hier blijven de auto's achter elkaar opgesteld.

2.
Alle deelnemers die van start gaan in de finale op zondag, krijgen 3 extra punten voor het kampioenschap. Deelnemers die van start gaan bij de supercup krijgen 5 extra punten voor het kampioenschap. Voor de wedstrijd punten van het kampioenschap moet u finishen, voor de rest wordt het oude reglement niet gewijzigd.

3.
Twee rijders die 1 auto delen is mogelijk. In dit geval worden de rijders geen kampioen maar de auto (team inschrijving). Wel zijn de volgende restricties opgesteld om voor het kampioenschap in aanmerking te komen:

  • Iedere rijder moet minimaal twee wedstrijden met deze auto gereden hebben.
  • De rijder die vrijdagavond inschrijft moet er het hele weekend mee rijden. Ofwel er mag niet van rijder gewisseld worden gedurende de wedstrijddagen.
  • De ingeschreven rijder mag alleen een tijd neerzetten.
  • Wordt 1 van de rijders gediskwalificeerd, dan word de auto gediskwalificeerd.
  • Aan het begin van het seizoen dient de auto met de twee bijbehorende rijders bekend te zijn.
  • Wijzigingen gedurende het seizoen zijn niet mogelijk!


4.
Om deel te kunnen nemen aan de laatste EP-wedstrijd (St. Lenaarts in 2009) dient hiervoor aan minimaal 3 andere EP-wedstrijden van dat seizoen deel genomen te zijn.

5.
De huidige klasse 4 wordt opgeheven (special toerwagens met motorfietsmotoren tot 1300cc). Er zijn helaas te weinig rijders voor deze klasse. Deze kunnen nog wel in klasse 6 en klasse 12 rijden. Klasse 4 word de jeugdklasse 0-1300cc.

6.
In 2009 komt er, op proef, een nieuwe klasse bij namelijk klasse 12 ofwel de vrije klasse. Hiervoor geldt een maximum (totale) cilinderinhoud van 4000cc. De veiligheid van de auto's dient te voldoen aan de reglementen van de auto's zoals beschreven bij groep 1, 2 en 3. Verder mogen de auto's afwijken als het gaat om bijv. ophanging en het aantal motoren, ongeacht waar deze geplaatst zijn. Wel dienen er minimaal 12 auto's ingeschreven te staan op zaterdagmorgen voor de tijdtraining begint. Voor verdere info omtrent deze klasse verwijzen we jullie naar het officiele EP reglement.

7.
Rem of stoflampen mogen niet meer in of achter een spoiler gemonteerd worden. Lampen moeten namelijk aan de achterzijde goed zichtbaar zijn voor de achterop komende auto's.

8.
Het reglement is aangepast als het gaat om 4 wielen buiten de baan. Als je met 4 wielen boven op de berg staat aan de buitenzijde van de baan bent u met 4 wielen buiten de baan. Voor de binnenzijde van de baan blijft het oude reglement gehandhaaft.

9.
De eigen tapinstallaties in het rennerskwartier behoren tot het verleden evenals de zware muziekinstallaties. Dit heeft alles te maken met de vergunningen die de verenigingen nodig hebben om een cross te kunnen en mogen organiseren.

Wijzigingen voorbehouden.

 
 

15 december 2008

 
Loeb verslaat Coulthard in Race of Champions
R
allycoureur Sebastien Loeb heeft voor de derde keer de Race of Champions gewonnen. In de finale in het Britse Wembley-stadion bleek de Fransman te sterk voor David Coulthard, die in de overstuurde buggy's net niet kon aanhaken bij zijn rivaal. De landentitel ging, net als vorig jaar, naar Duitsland, dat vertegenwoordigd werd door Sebastian Vettel en Michael Schumacher. Ekström in actie tijdens de Race of Champions



De traditionele afsluiter van het autosportseizoen was er weer een om in te lijsten. Met namen als Schumacher, Coulthard, Vettel, Button, meervoudig toerwagenkampioen Andy Priaulx, DTM-kanonnen Kristensen en Ekström, NASCAR-coureur Carl Edwards en natuurlijk rallygod Loeb aan de start, hadden de fans genoeg reden om flink wat boterhamzakjes en een stevige thermoskan koffie mee te nemen.

Ook Lewis Hamilton was van de partij, maar niet als deelnemer. De wereldkampioen Formule 1 plezierde het publiek op een andere manier, met demonstraties in zijn McLaren en in de Mercedes SLR. In de Mercedes nam Hamilton de Olympische kampioen op de wielerbaan Chris Hoy mee voor een ritje. Het was in eerste instantie de bedoeling dat Hoy op zijn fiets een wedstrijdje tegen Hamilton zou racen rond het parcours, maar het asfalt was erg glibberig na een regenbui. De kans dat Hoy een valpartij zou maken, werd als te groot gezien.



Tussen alle demonstraties door werd ook nog geracet. Allereerst werd er gestreden om de landencup, die uiteindelijk ging tussen Scandinavie (Kristensen en Ekström) en Duitsland. Sebastian Vettel was al de hele dag uiterst indrukwekkend, maar in de finale had hij de hulp nodig van Schumacher om te winnen. Vettel verloor in zijn heat van Ekström, maar in de beslissende rit liet de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 nog maar eens zien het rijden niet verleerd te zijn. Michael Schumacher in Wembley Stadium

In de strijd om de coureursbokaal vlogen er al snel een paar grote namen uit. Michael Schumacher werd bijvoorbeeld uitgeschakeld door Carl Edwards en Sebastian Vettel had geen antwoord op het tempo van Loeb. In de finale stonden Coulthard en Loeb tegenover elkaar. In een 'best of three'-finale zou er twee maal met de buggy's gereden worden en een maal met de KTM Crossbow, een vinnig klein autootje met een 4-cilinder Audi-motor als krachtbron. Coulthard was onverslaanbaar in het autootje, maar had er ook al twee gesloopt. Vooral zijn tweede crash was memorabel, want de Schot had een enorme voorsprong op Carl Edwards, toen hij in de laatste bocht het beton een flinke klapzoen gaf. DC kon door, maar het rechter voorwiel van de Crossbow deed helemaal niets meer.



Uiteindelijk bleek Loeb te sterk in de buggy's en mocht hij voor de derde keer, na de edities van 2003 en 2005, op het dak van zijn auto staan om de ovatie van het publiek in ontvangst te nemen. Coulthard toonde zich een waardig verliezer, maar had ongetwijfeld graag gewonnen. Het was immers een beetje zijn dag. Hij gaf een demo in zijn Red Bull en nam afscheid van de racerij, iets wat de fans maar al te goed wisten. Het was een mooie dag in het Wembley-stadion. Misschien dat Hamilton volgend jaar de competite aan wil gaan.
 
 

12 december 2008

 

1000-ste advertentie Crossmarkt
De crossmarkt is een belangrijk onderdeel van onze website en kon zich deze week verheugen in de 1000-ste advertentie. Dat er hier ook nog eens ruim 500 van verkocht zijn is uitstekend te noemen.
Maar wat wil je ook als deze geplaatst zijn op de autocrosswebsite van Nederland.

 
 

5 december 2008

 
 

De nieuwe Start ligt weer op de deurmat. In nummer 12 van dit seizoen staan de volgende onderwerpen die door AutoCrossNederland.NL zijn verzorgd:

  • p. 62: foto's: Michael Kuijpers
  • p. 66: Johan Schoenmakers

In de volgende Start zullen ook weer artikelen te vinden zijn van AutoCrossNederland.NL

Meer informatie: StartAutoSportMagazine.nl

 
 

3 december 2008

 

Aanvraagformulier KNAF Licenties 2009

Aanvraagformulieren rijderslicentie 2009 online. Via onderstaande link kunt u de nieuwe aanvraagformulieren rijderslicentie 2009 downloaden.

concept reglement 2009 (3 december 2008)

 
 

2 december 2008

 

NL-Deelnermers Dakar 2009

Elk jaar weer zijn er een berg avonturiers die de Dakar gaan rijden. Ook dit jaar weer zijn er voor ons crossers een paar bekende die de oversteek naar Zuid Amerika maken om deel te nemen aan "Le Dakar". We hebben de Nederlanders, Belgen en een enkele Duitser -waar Nederlandse inbreng bij is- op een rij gezet.

Deelnemerslijst Dakar 2009

 
  voor het nieuws van november en ouder...