Over Autocross 


Wat is autocross?

Over Autocross: 

Klik hier voor de beginpagina

Keuze menu:

 


Volgens de dikke van Dale:
au·to·cross de; m -es veldrit voor auto's

Het woordenboek:
au - to - cross [ ootoo-, ‘autoo-] (Engels) de -woord (mannelijk) autocrosses wedstrijd van (oude) auto's over natuurlijk terrein, waarbij in veel gevallen hinderen, botsen enz. geoorloofd is.

Volgens Wikipedia:
Een autocross is een crosswedstrijd die, in tegenstelling tot een rally, op een weiland of een ongebruikt buitenterrein wordt verreden. De auto wordt bestuurd door een persoon, en in een manche rijden enkele auto's mee. Doorgaans bestaat een evenement uit meerdere manches voor verschillende klassen.

Volgens het KNAF Boek:
Onder een autocross wordt verstaan een snelheidswedstrijd welke wordt gehouden op een permanent of semipermanent circuit of op een tijdelijk afgezette baan, met dien verstande dat het wegdek geheel onverhard dient te zijn en daarom niet van bestrating mag zijn voorzien.

Hoewel autocross van oorsprong waarschijnlijk is bedoeld om op een prettige manier van de auto af te komen waarmee je jarenlang lief en leed hebt gedeeld, is er de laatste vijftien jaar nogal wat veranderd. Deze auto's vind je alleen nog terug in de Standaardklasse en steeds vaker zijn het dan auto's waarmee nog jarenlang op een zeer snelle manier aan het verkeer kan deelnemen. Vanzelfsprekend voldoen de auto's in alle klassen aan de nodige veiligheidseisen zoals de inbouw van een rolkooi. In de loop der jaren zijn de deelnemers tot de ontdekking gekomen dat wanneer er toch een complete rolkooi gebouwd moest worden, je met wat extra aanpassingen de rest van de carrosserie dan even goed kunt weglaten. Je hebt dan een auto van ongeveer vijfhonderd kilo en dat scheelt nogal wat in wegligging en snelheid. Echter, om te beginnen blijft de Standaardklasse nog steeds de goedkoopste vorm van autocross. Dure auto's met meer dan 2000 cc en vierwielaandrijving zijn in deze klasse niet toegestaan. Afgezien van enige versterkingen en het verwijderen van het interieur en de ruiten, mag er aan de auto, inclusief de motor, niets veranderd worden. Wil je toch met vierwielaandrijving, turbo's en wat dies meer zij in een normale straatauto de strijd aangaan, dan is dat mogelijk in de Toerwagenklasse.

De meeste deelnemers geven er echter de voorkeur aan om met een zogenaamde eigenbouw auto deel te nemen. Dit kan in diverse klassen waarin gescheiden van elkaar om de hoogste eer wordt gestreden. In de Keverklasse tot 1600 cc en in de Sprintklasse van 1600 tot 2000 cc is, om de sport betaalbaar te houden, het gebruik van vierwielaandrijving niet toegestaan. In de klasse boven 2000 cc is op technisch gebied echt alles toegestaan. De enige voorwaarde in deze eigenbouw klasse is dat het frame, oftewel de rolkooi, aan flink wat (sterkte-) eisen moet voldoen. Het aantal deelnemers in de autocross (de)autocross is met 1500 licentiehouders de op een na de grootste Sectie binnen de KNAF) heeft ervoor gezorgd dat er gespecialiseerde bedrijven zijn waar je een kant-en-klare eigenbouw auto kunt aanschaffen waarbij je kunt kiezen welke motor je voor de aandrijving het meest geschikt acht.

Autocross wordt dus op verschillende niveaus beoefend. Er zijn in Nederland club- en regiokampioenschappen, maar ook een officieel Nederlands Kampioenschap. Omdat autocross in nagenoeg alle Europese landen wordt bedreven, heeft de FIA ook een officieel Europees Kampioenschap in de Toerwagenklasse, en in de eigenbouw of Divisie 3 tot 1600 cc en Divisie 3 boven 1600 cc. Waar het Nederlands Kampioenschap beperkt blijft tot zes meetellende wedstrijden, bestaat het Europees Kampioenschap uit ongeveer twaalf wedstrijden. Wil je aan dit kampioenschap meedoen, dan moet je niet terugdeinzen voor een wedstrijdje in Portugal, een weekendje Tsjechie met aansluitend nog een wedstrijd in Letland. In 2009 heeft Glenn van Rosmalen voor Nederland het Europees Kampioenschap in de Divisie 3 (tot 4000cc) weten te behalen.

Het feit dat de Autocross weinig beperkingen ten aanzien van de preparatie van de auto kent, maakt dat een ieder zijn eigen ideeen van hoe het zou moeten, in de praktijk kan uitproberen. De vorm van autosport waar handigheid en technisch inzicht het kan winnen van het grote geld. Reikt de ladder van jouw ambities en financiele mogelijkheden niet zo hoog dan kun je dus op regionaal niveau toch veel plezier aan deze vorm van autosport beleven.

Na deze inleiding welke rechtstreeks uit het KNAF boek is overgenomen proberen wij een algemeen verhaal over autocross voor jullie inzichtelijk te maken.
Zoals je hierboven kunt zien is de definitie van autocross nogal een ruim begrip.
Zelfs het gewone woordenboek omschrijft autocross nog steeds als een tijdverdrijf waarbij oude auto's elkaar mogen hinderen en bewust op elkaar inrijden.

De dikke van Dale komt niet verder dan een veldrit voor auto's en het KNAF boek hanteert nog steeds de teksten van 20 jaar geleden.

Inmiddels is er veel veranderd in de autosporttak autocross. Met z'n 1500 licentiehouders zijn de autocrossers de op een na grootste sectie binnen de KNAF. De prettige manier om van je auto af te komen heeft plaatsgemaakt voor standaard auto's die vermogens bezitten van rond de 200 pk. Speciale motoren worden vanuit Japan geimporteerd om te worden gemonteerd in de veelbesproken Toyota Mr2's.

Toerwagenklasse
Om aan de eisen van deze klasse te voldoen dient men een officiele Nederlandse standaard en in serie (minimaal 500 stuks) gemaakte auto te gebruiken. Maximaal kenteken gewicht mag niet meer dan 1500 kg bedragen. De originele carrosserie dient behouden te blijven.
De toerwagen klasse telt een aantal imposante bolides. Waaronder een Subura Impreza, Mitsubishi Lancer, Volkswagen Kever 4x4 of een Honda Civic 4x4. Men dient zich wel aan de regels te houden wat betreft wielophanging. Deze dienen op de originele punten te worden bevestigd.
Ook dient bijvoorbeeld het motormerk overeen te komen met het merk van de carrosserie en het maximaal aantal cilinders. Je mag dus geen Chevrolet V8 motor maken in een Chevrolet Matiz.
Wel toegestaan om de auto te voorzien van vierwiel aandrijving ondanks dat dit niet op de auto is geleverd. Bijvoorbeeld een Opel Astra 4x4. (Maar dit kan per kampioenschap verschillen.) Welke nooit is geproduceerd.

Keverklasse
In deze klasse dienen alle auto's voorzien te zijn van een originele stalen VW Kever carroserie (het dak en zijbeplating moet origineel zijn net als de bodemplaat en de vooras).
Motor en versnellingsbak zijn vrij net als de schokbrekers. De achterwielophanging moet zijn oorspronkelijke ophangpunten behouden net als de originele draagarmen.
De Keverklasse is inmiddels ook met zijn tijd meegegaan en maakt gebruik van de modernste motoren. De kunst blijft om die motoren van zoveel mogelijk brandstof te voorzien door de voorgeschreven 40mm carburateur. De vermogens liggen dan ook erg dicht bij elkaar en zorgt ervoor dat deze klasse spectaculair blijft. Inmiddels heeft de motorfietsmotor ook zijn entree gemaakt in de keverklasse en zijn enkele auto's voor zijn van een motorfietskrachtbron. Door de restrictie gaan de rijders zich richten op gewicht en wegligging. De vermogens van de gebruikte motoren liggen rond de 180 pk.

Sprint 1600 klasse
Dit is een geweldige klasse, zelfbouw 2 wiel aangedreven auto's, maar ook zijn er professionele chassisbouwers die deze frames maken. In deze klasse zijn slechts een aantal zaken vast gelegd o.a: ook weer de cilinder inhoud met maximaal 1600cc, verdere ontwikkeling en keuze van de motor is vrij net zoals de versnellingsbak, schokdempers etc... ook vrij van keuze zijn. 
De afgelopen jaren werden in deze klasse de motorfiets motoren een zeer gewild product door het lage gewicht en veel vermogen. Maar ook blijken de automotoren bouwers niet stil te zitten, zo is deze klasse zeer competitief te noemen.